UPDATE Fostul sef CNADNR Narcis Neaga, pus sub control judiciar pe cautiune
Narcis Neaga a fost audiat, miercuri, timp de peste sase ore, de procurorii anticoruptie in dosarul privind autostrada Sibiu - Orastie, in care este acuzat de abuz in serviciu.
Potrivit DNA, la data de 15 mai 2014, Narcis Neaga, in calitate de director general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania SA (CNADNR), a procedat la suspendarea abuziva a unui contract de servicii privind "Supervizare Autostrada Orastie - Sibiu" si a platilor aferente acestuia, cu incalcarea dispozitiilor contractuale, a conditiilor FIDIC (Federatia Internationala a Inginerilor Consultanti) si a dispozitiilor legale.
Ulterior, el a desemnat Directia Regionala de Drumuri si Poduri Brasov pentru a superviza lucrarile de constructie a autostrazii si pentru a indeplini obligatiile contractuale in perioada de desfasurare a contractelor de lucrari privind: "Proiectare si executie Autostrada Orastie - Sibiu, Lot 3: km 43+855 - km 65+965" si "Proiectare si executie Autostrada Orastie - Sibiu, Lot 3: km 65+965 - km 82+070".
Apoi, Neaga a reziliat contractul de supervizare in conditii nelegale si a refuzat plata facturii emisa de catre liderul asocierii care asigurase initial serviciile de supervizare a lucrarilor si, pe cale de consecinta, in mod nefundamentat, a refuzat decontarea facturii din fondul de coeziune (fonduri europene), spun procurorii.
Ulterior, printr-o sentinta arbitrala, Curtea de Arbitraj Comercial International de pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei a admis in parte cererea formulata liderul asocierii care asigurase initial serviciile de supervizare a lucrarilor si a obligat CNADNR SA la plata sumei de 3.139.109 lei plus TVA, precum si a penalitatilor de intarziere, calculate de la data de 15.05.2014 pana la data de 23.12.2014, data inregistrarii cererii arbitrale.
Potrivit DNA, toate aceste actiuni au avut au drept consecinta directa plata, de la bugetul de stat (si nu din fondul de coeziune), catre liderul asocierii careia i s-a reziliat contractul de supervizare, a sumei de 3.159.022 lei (reprezentand pretul serviciilor de supervizare pentru perioada octombrie 2013 - decembrie 2013), a penalitatilor aferente, precum si plata serviciilor de supervizare (prestate ulterior suspendarii contractului de catre Directia Regionala de Drumuri si Poduri Brasov).
De asemenea, mai spun anchetatorii, prin suspendarea si respectiv rezilierea contractului de supervizare a fost favorizat antreprenorul (societatea executanta a lucrarilor de constructie), care, in acest mod, a beneficiat de inchiderea neconformitatilor si avizarea la plata a situatiilor de lucrari, in conditiile in care supervizorul suspendat constatase deficiente de executie si utilizarea de materiale necorespunzatoare.
Mai mult, prin suspendarea contractului si inlocuirea inginerului FIDIC (a supervizorului) cu incalcarea procedurii, respectiv prin neacordarea preavizului si nepreluarea documentelor de la supervizorul initial, noul supervizor desemnat a fost pus in imposibilitatea urmaririi lucrarilor, mai spun procurorii.
"Faptul ca dupa suspendarea contractului de supervizare, intr-o perioada scurta au fost gasite solutii pentru inchiderea neconformitatilor si aprobarea la plata a lucrarilor denota ca scopul suspendarii contractului de supervizare a fost de a asigura antreprenorului posibilitatea decontarii unor lucrari neconforme", se mai arata in comunicatul DNA.
Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, l-a demis in 8 decembrie pe Narcis Neaga de la conducerea CNADNR.
Corpul de control al ministrului Transporturilor a identificat in octombrie o serie de nereguli la CNADNR privind inclusiv proiectul autostrazii Orastie-Sibiu, unde o portiune de 200 metri trebuie demolata si reconstruita, si a sesizat organele statului, suspectand fapte penale. Lotul respectiv urmeaza sa ramana inchis pana in luna iunie.
Referitor la contractul Orastie-Sibiu, Corpul de Control a constatat ca:
- S-au inregistrat mari intarzieri inca din faza de proiectare, acestea perpetuandu-se si in faza de constructie (Constructorul nu a depus proiectul tehnic la timp; studiile topo-geo au avut mari intarzieri; avizele pentru obtinerea autorizatiilor de constructie si emiterea autorizatiilor de constructie au avut intarzieri; revizuirile proiectului tehnic pe baza unui studiu nou geo-tehnic, au determinat, de asemenea, intarzieri. De mentionat ca nici in prezent Antreprenorul nu a transmis documentatiile necesare obtinerii autorizatiei de construire pentru terenurile suplimentare;
- Antreprenorul a solicitat o majorare de 30% din valoarea de contract pentru solutiile tehnice in zonele cu instabilitate a terenului. CNADNR a comunicat Antreprenorului ca nu sunt indeplinite conditiile de imprevizibilitate. Studiul de fezabilitate arata ca in zona sunt alunecari de teren si recomanda studii geo aprofundate, acest aspect fiind inclus in disputele dintre parti;
- Avand in vedere intarzierile, precum si nerespectarile clauzelor contractuale, CNADNR a formulat un numar de 10 revendicari catre Antreprenor, parte din ele au fost solutionate, parte nu;
- Pe parcursul derularii lucrarilor au fost emise 275 rapoarte de neconformitate, din care 249 Consitrans, 26 DRDP Brasov. Acestea au constatat urmatoarele deficiente in sarcina Antreprenorului: neconformitatea materialelor utilizate sau neaprobarea acestora de catre Beneficiar, nerespectarea de catre Antreprenor a prevederilor Contractului si ale Caietului de sarcini, nerespectarea de catre Antreprenor a proiectului tehnic si a detaliilor de executie, nerespectarea de catre Antreprenor a prevederilor legii nr. 10/1995 privind calitatea constructiei;
- Atat inginerul FIDIC Consitrans, cat si inginerul FIDIC DRDP Brasov nu si-au indeplinit corespunzator obligatiile prevazute de serviciile de supervizare;
- La inceputul anului 2014 a fost intocmit un document de reziliere a contractului de proiectare si executie a lotului 3 al autostrazii Sibiu Orastie, dar el nu a fost promovat oficial si nu a produs efecte, cu toate ca se fundamenta oportunitatea rezilierii contractului. Astfel, masura nu a condus la remedierea deficientelor;
- Beneficiarul a dispus realizarea unei expertize tehnice in vederea rezolvarii litigiilor cu privire la calitatea lucrarilor executate. A aprobat, insa, si continuarea lucrarilor, prin aprobarea recomandarilor expertului tehnic emise pentru un numar de doar 19 RNC-uri.
- CNADNR a platit Constructorului 94,32% din Contract;
- Decizia (conducerii CNADNR) de a prelua lucrarile executate in cadrul contractului a presupus asumarea unui risc;
- Conform HG nr. 273/1994, art. 31, in cazul in care "investitorul solicita preluarea unei parti din lucrare inainte de terminarea intregii lucrari prevazute in contract, se va incheia un proces verbal de predare-primire (...) Toate riscurile si pericolele pentru partea preluata trec temporar asupra investitorului cu exceptia viciilor ascunse si a celor decurgand din executarea necorespunzatoare", dar, practic s-a preluat intregul obiect al contractului si nu doar o parte din lucrare. Actiunea nu s-a efectuat la solicitarea investitorului, ci la solicitarea Antreprenorului;
Potrivit Ministerului Transporturilor, antreprenorul va proiecta, executa si termina lucrarile in conformitate cu prevederile contractului si va remedia orice defectiuni ale lucrarilor.
"Beneficiarul (CNADNR, n.r.) nu a urmarit corespunzator derularea contractului si nu a aplicat prevederile acestuia, nu s-a asigurat ca au fost solutionate toate revendicarile sale privind calitatea executiei, nu a luat in calcul executarea garantiei de buna executie si nu a promovat oportunitatea si necesitatea rezilierii contractului", arata Ministerul Transporturilor, in noiembrie.
Transporturile fac referire si la un contract de furnizare si punere in functiune a 16 instalatii de cantarire, incheiat in 2012, unde de asemenea CNADNR a comis o serie de nereguli.
Compania de Autostrazi si Drumuri Nationale a anuntat, pe 9 noiembrie, ca a facut plangere penala, la Parchetul de pe langa Tribunalul Sibiu, impotriva Salini Impregilo, constructorul italian al lotului trei al autostrazii Orastie - Sibiu, unde o portiune de 200 metri trebuie demolata si reconstruita.
"Potrivit dispozitiilor legale si contractuale, Antreprenorul Salini - Impregilo SpA este singura entitate responabila cu proiectarea si executarea lucrarilor aferente constructiei autostrazii Orastie - Sibiu, lot 3, conform cerintelor stabilite prin contractul de lucrari si legislatia in vigoare. (...) CNADNR SA solicita organelor abilitate sa efectueze cercetarile necesare fata de Antreprenor pentru savarsirea urmatoarelor infractiuni: infractiunile prevazute de articolul 35 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, republicata; infractiunea de inselaciune prevazuta de articolul 244 din Codul penal; infractiunea de efectuarea de lucrari neautorizate ori cu incalcarea conditiilor stabilite in autorizatie in zona drumului public prevazute de articolul 341 din Codul penal", arata sursa citata, intr-un comunicat.
Administratorul retelei de drumuri s-a constituit si parte civila cu prejudiciul care urmeaza sa fie stabilit, avand in vedere ca valoarea contractului a fost de 604,79 milioane lei, fara TVA, din care 85% fonduri de coeziune de la UE si 15% fonduri de la bugetul de stat
O portiune de 200 de metri din autostrada Sibiu-Orastie, aflata in zona kilometrului 60 si deschisa in noiembrie 2014, va fi demolata si refacuta complet pe cheltuiala antreprenorului, compania italiana Salini Impregilo, din cauza unor probleme la fundatie cauzate de infiltratii. Termenul de remediere a problemelor a fost stabilit pentru luna decembrie.
Lotul trei al autostrazii, inaugurat in noiembrie 2014, a fost inchis la inceputul lunii septembrie, intre Saliste si Cunta, din cauza unor crapaturi in asfalt, reprezentantii CNADNR spunand ca problemele au aparaut din cauza "executiei necorespunzatoare a lucrarilor".
Primele doua loturi ale autostrazii Orastie - Sibiu, cu o lungime de circa 44 km, au fost deschise traficului in 2013, iar loturile 3 si 4 in 2014.
Un uriaș adormit ar putea ucide viața din oceane / Mark Zuckerberg și-a făcut de râs metaversul / Noi filme „Lord of The Rings” la orizont
Când vremea o ia razna pentru o lună - O „plimbare” virtuală printre extremele de frig și căldură în cele 12 luni ale anului
„Nu mai vorbiți veverițelor, că vă iau și vă prind de coadă și apoi mă excit”. Girl Up, rețeaua adolescentelor care luptă împotriva abuzurilor sexuale din școli
Zelenski spune că situația de pe front devine din cea în ce mai grea. Hanna Maliar: Rușii și-au desfășurat toate forțele pentru a încercui Bahmut
Răsturnare de situație în cazul morții Dariei Dughina. Un grup clandestin anti-Putin a ucis-o pe fiica lui Aleksandr Dughin, susține un fost deputat rus
Proiect finantat de Uniunea Europeana | |
Proiectul "Implicare si simplificare. Instrumente online in sprijinul luptei anticoruptiei" este finantat de Uniunea Europeana prin Programul Facilitatea de Tranzitie 2007/19343.01.11 - Consolidarea sprijinului societatii civile in lupta impotriva coruptiei. Aceasta sectiune nu reprezinta in mod necesar pozitia oficiala a Comisiei Europene. Intreaga raspundere asupra corectitudinii si coerentei informatiilor prezentate revine initiatorilor. Pentru eventuale informatii si sesizari legate de proiectele PHARE contactati: cfcu.phare@mfinante.ro Pentru informatii despre celelalte programe finantate de Uniunea Europeana in Romania, cat si pentru informatii detaliate privind aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, va invitam sa vizitati adresa web a Centrului de Informare al Comisiei Europene in Romania. |
- 16 ani 3 luni
- 15 ani 11 luni
- 15 ani 6 luni
- 11 ani 10 luni
- 11 ani 8 luni
- 4505 zile
- 4308 zile
- 3974 zile
- 3888 zile
- 3888 zile
- 7826 zile
- 4499 zile
- 6065 zile
- 6640 zile
- 4052 zile
- 3904 zile
- 6491 zile
- 5844 zile
- 6449 zile
- 3946 zile
- 4511 zile
- 6184 zile
- 7018 zile
- 5588 zile
- 5515 zile
- 6570 zile
- 6543 zile
- 3600 zile
- 4751 zile
- 6544 zile
- 4003 zile
- 3819 zile
- 4813 zile
- 5617 zile
- 5631 zile
- 6451 zile
- 5612 zile
- 3896 zile
- 3863 zile
- 4736 zile
- 6254 zile
- 4776 zile
- 6037 zile
- 4329 zile
- 6383 zile
- 4890 zile
- 3826 zile
- 4049 zile
- 5161 zile
- 3839 zile
- 4085 zile
- 6901 zile
- 5809 zile
- 5098 zile
niste mizerabili ce au furat si fura viitorul unor generatii intregi... si al unei tari pana la urma
Succes DNA, la racoare cu penalii si RECUPERATI paguba aia uriasa!
Daca firma italiana va dovedi ca nu e vinovata, sa PLATEASCA Neaga si Ponta, care-a inaugurat-o electoral, fara RECEPTIE oficiala!
La puscarie cu hotii astia!
Supervisorul demis abuziv de Neaga constatase deficiente la lucrare. Prin demiterea abuziva statul este obligat sa plateasca in instanta tot costul proiectului de supervizare. Un grajdan este pus apoi sa spuna ca totul este ok, in final autostrada o ia la vale. Chiar nu s-a sesizat nimeni din cel mai cinstit guvern de toate hotiile astea sau erau toti parte? Am fost condusi de o putere potrivnica intereselor romanilor?