Guvernul a discutat scoaterea din competenta DNA a infractiunilor vamale si evaziunea sub un milion de euro
Masura a fost discutata in sedinta de miercuri a Executivului, sub forma unui proiect de ordonanta de urgenta initiat de Ministerul Justitiei.
Potrivit surselor citate e Mediafax, proiectul a fost initiat ca urmare a unei solicitari in acest sens a Directiei Nationale Anticoruptie (DNA).
"In motivarea necesitatii actului normativ, ministrul Justitiei a aratat ca aproximativ 40% din cazuistica de care se ocupa procurorii DNA este constituita din infractiuni de evaziune fiscala si vamala. Cea mai mare parte a acestor cazuri sunt infractiuni cu un prejudiciu relativ mic. DNA a fost creat pentru acte de mare coruptie, iar o astfel de cazuistica blocheaza activitatea procurorilor", au aratat sursele.
Contactat de agentia de presa si solicitat sa comenteze aceasta informatie privind eliminarea competentei DNA de cercetare pentru infractiuni vamale si de evaziune cu daune sub un milion de euro, ministrul Justitiei, Robert Cazanciuc, initiatorul proiectului de ordonanta, a declarat ca a fost o discutie fara sa fie luata deocamdata o decizie.
"A fost o discutie pe o propunere a DNA care devanseaza aplicarea unor texte ce se vor regasi in noul Cod de Procedura Penala. Nu este decis inca".
In primavara acestui an, premierul Victor Ponta afirma ca atributiile Directiei Nationale Anticoruptie ar trebui redefinite, deoarece s-a ajuns la situatia in care fiecare procuror are si 100 de dosare, astfel ca nu este posibil fizic sa fie rezolvate toate cazurile.
"Am discutat cu cei de la DNA, am spus 'Uitati-va ca v-ati luat prea multe atributii si, practic, nu mai reusiti ca oameni sa faceti fata. Mai hotarati-va odata ce vreti sa tineti la DNA, decideti voi, nu politicul, si restul dati-le inapoi la parchetele obisnuite'", a relatat atunci Ponta.
Plenul CSM a fost de acord cu eliminarea competentei DNA in cazul infractiunilor de inselaciune, evaziune fiscala si din Codul Vamal. Plenul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) si-a insusit, in sedinta de joi, punctul de vedere al Directiei Legislatie referitor la modificarea unor dispozitii ale OUG 43/2002 privind Directia Nationala Anticoruptie (DNA), in sensul eliminarii competentei de efectuare a urmaririi penale in cazul infractiunilor de inselaciune, de evaziune fiscala si a celor prevazute in Codul Vamal al Romaniei, cu observatiile formulate de Comisia nr. 1, informa Agerpres la acea vreme.
In punctul de vedere al Directiei Legislatie se arata ca Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie - DNA a solicitat printr-o adresa Consiliului sa intreprinda demersurile necesare in vederea modificarii OUG 43/2002 privind DNA in sensul eliminarii competentei in cazul acestor infractiuni.
In sustinerea solicitarii au fost invocate elemente de statistica privind evolutia volumului de activitate al DNA, propunerile intemeindu-se pe concluziile analizelor intocmite la nivelul Ministerului Public, aratandu-se, totodata, ca restrangerea competentei Directiei ar duce la eficientizarea activitatii acesteia si ar asigura un cadru optim pentru indeplinirea obiectivelor specifice asumate prin Strategia Nationala Anticoruptie pe perioada 2012-2015 in materia achizitiilor publice, continuarea progreselor deja inregistrate in investigarea faptelor de mare coruptie si asigurarea protectiei elective a intereselor financiare ale Uniunii Europene in Romania.
"Prin operarea unor modificari in sensul celor propuse, s-ar permite o concentrare a activitatii de urmarire penala pe domeniul investigarii si finalizarii anchetelor vizand infractiuni grave, ce genereaza prejudicii insemnate bugetului public national si al UE. S-a aratat ca analiza solutiilor dispuse in aceste cauze a demonstrat ca nu exista o legatura directa intre fenomenul evaziunii fiscale si cel al marii coruptii, de natura sa justifice competenta organului de urmarire penala specializat. S-a sustinut ca modificarea ar avea consecinte pozitive asupra eficientei sistemului judiciar in ansamblu, in ceea ce priveste reducerea duratei anchetelor in cazul infractiunilor de evaziune/frauda fiscala, inselaciune sau din Codul vamal, gestionarea concomitenta a unui numar atat de mare de cauze complexe, in care urmarirea penala este efectuata nemijlocit de catre procuror, conducand in mod inevitabil la intarzieri semnificative in efectuarea actului de justitie, imprejurare care aduce atingere atat drepturilor persoanelor cercetate, cat si intereselor societatii", se arata intr-o nota a Directiei Legislatie a CSM.
Un uriaș adormit ar putea ucide viața din oceane / Mark Zuckerberg și-a făcut de râs metaversul / Noi filme „Lord of The Rings” la orizont
Când vremea o ia razna pentru o lună - O „plimbare” virtuală printre extremele de frig și căldură în cele 12 luni ale anului
„Nu mai vorbiți veverițelor, că vă iau și vă prind de coadă și apoi mă excit”. Girl Up, rețeaua adolescentelor care luptă împotriva abuzurilor sexuale din școli
Zelenski spune că situația de pe front devine din cea în ce mai grea. Hanna Maliar: Rușii și-au desfășurat toate forțele pentru a încercui Bahmut
Răsturnare de situație în cazul morții Dariei Dughina. Un grup clandestin anti-Putin a ucis-o pe fiica lui Aleksandr Dughin, susține un fost deputat rus
Proiect finantat de Uniunea Europeana | |
Proiectul "Implicare si simplificare. Instrumente online in sprijinul luptei anticoruptiei" este finantat de Uniunea Europeana prin Programul Facilitatea de Tranzitie 2007/19343.01.11 - Consolidarea sprijinului societatii civile in lupta impotriva coruptiei. Aceasta sectiune nu reprezinta in mod necesar pozitia oficiala a Comisiei Europene. Intreaga raspundere asupra corectitudinii si coerentei informatiilor prezentate revine initiatorilor. Pentru eventuale informatii si sesizari legate de proiectele PHARE contactati: cfcu.phare@mfinante.ro Pentru informatii despre celelalte programe finantate de Uniunea Europeana in Romania, cat si pentru informatii detaliate privind aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, va invitam sa vizitati adresa web a Centrului de Informare al Comisiei Europene in Romania. |
- 16 ani 2 luni
- 15 ani 10 luni
- 15 ani 6 luni
- 11 ani 10 luni
- 11 ani 7 luni
- 4492 zile
- 4295 zile
- 3961 zile
- 3875 zile
- 3875 zile
- 7813 zile
- 4486 zile
- 6052 zile
- 6627 zile
- 4039 zile
- 3891 zile
- 6478 zile
- 5831 zile
- 6436 zile
- 3933 zile
- 4498 zile
- 6171 zile
- 7005 zile
- 5575 zile
- 5502 zile
- 6557 zile
- 6530 zile
- 3587 zile
- 4738 zile
- 6531 zile
- 3990 zile
- 3806 zile
- 4800 zile
- 5604 zile
- 5618 zile
- 6438 zile
- 5599 zile
- 3883 zile
- 3850 zile
- 4723 zile
- 6241 zile
- 4763 zile
- 6024 zile
- 4316 zile
- 6370 zile
- 4877 zile
- 3813 zile
- 4036 zile
- 5148 zile
- 3826 zile
- 4072 zile
- 6888 zile
- 5796 zile
- 5085 zile