Intalnire online

Consilierul prezidential Leonard Orban in discutie online: Nu cred ca se poate ajunge la o blocare a tuturor fondurilor europene, dar nu exclud suspendarea unora dintre ele sau a unor programe comunitare

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Miercuri, 21 iulie 2010, 15:00 Dosare Anticoruptie


Leonard Orban
Foto: Hotnews
"In ceea ce priveste blocarea finantarilor europene pentru Romania, nu cred ca se poate ajunge la o decizie privind toate fondurile pe care le gestionam. Pe de alta parte, nu pot sa exclud suspendarea unor fonduri sau programe comunitare si/sau taierea unor parti din aceste fonduri sub diferite forme", a spus Leornard Orban in dialogul cu cititorii HotNews.ro.

Alte afirmatii facute de consilierul prezidential in dialogul cu cititorii HotNews.ro:
  • Da, au existat semnale de la Bruxelles, transmise atat public, cat si la nivel diplomatic cu privire la nemultumirea Comisiei Europene legata de evolutia cazului ANI.
  • Intotdeauna decizii de acceptare de noi membri in spatiul schengen, in zona euro sunt decizii politice. Bazate, e adevarat, pe evaluari tehnice, dar sunt, in primul rand decizii politice care necesita acceptul tuturor statelor membre.
  • Pot sa spun acum, dupa terminarea mandatului meu de comisar, ca mi-am exprimat in interiorul Comisiei nemultumirea ca proiectele initiale de raport ajungeau in mass media si ma refer in primul rand la mass media din diferite state membre.
"E vorba de o insatisfactie puternica la nivelul Comisiei Europene, nu numai la nivelul serviciilor, ci si la nivel politic", a declarat Leonard Orban pentru HotNews.ro in urma prezentarii raportului Comisiei Europene asupra Justitiei. Fostul comisar european a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre "cel mai dur raport de cand exista MCV".
  • Intalnirea s-a incheiat
  • Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care consta in atacuri la persoana.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
























Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 sorin

    Buna ziua, domnule Orban, presedintele spunea ieri ca, in esenta, critica dura a Comisiei e nejutificata. Care este opinia dvs. si cum vedeti dvs. raportul, ca fost comisar european?

    • Leonard Orban

      Comentariul presedintelui a fost ca pe fond, in ceea ce priveste observatiile tehnice continute de raport lucrurile sunt prezentate de o maniera corecta, dar ca in momentul in care se trag concluziile, datorita situatiei legate de ANI, evolutia reformei in Romania este prezentata de o maniera dezechilibrata si ca raportul contine afirmatii de genul ca Romania "nu isi indeplineste angajamentele luate in momentul aderarii", afirmatii care nu se justifica in raport cu situatia existenta.

      De asemenea, o critica importanta la adresa raportului se refera la faptul ca domenii colaterale sunt incluse in raport ( de exemplu achizitiile publice), ceea ce adauga conditionalitati (benchmark-uri) suplimentare Mecanismului de cooperare si verificare, conditionalitati la care Romania nu s-a angajat.

      In consecinta, opinia mea este ca raportul CE este criticabil.

  • Întrebarea nr. 2 Gheorghe Neagovici

    Buna ziua.domnule Orban
    Sunteți unul dintre puținii oameni politici de la care sper să obțin un răspuns TRANȘANT și concret la întrebarea;
    Cine este,după părerea Dvs.,vinovat de situația actuală din sistemul de justiție românesc-partide,persoane.Vă mulțumesc pentru un răspuns foarte direct.

    • Leonard Orban

      Mai intai de toate doresc sa va informez ca nu sunt membru al vreunui partid politic din Romania.

      Cu privire la intrebarea dvs., raspunsul nu este simplu de dat. Este evident ca acele critici adresate de CE clasei politice din Romania, dar si persoanelor aflate in conducerea diferitelor institutii apartinand sistemului judiciar, au justificare.

  • Întrebarea nr. 3 ioana

    Buna ziua, de ce apare DLAF in raport? Putem presupune ca se pregatesc sa ne suspende fonduri, argumentand ca CCR pune la indoiala functioarea DLAF, institutia care cerceteaza in ROmania fraudarea fondurilor europene?

    • Leonard Orban

      Referirea la DLAF din raportul Comisiei se face in contextul unei decizii a Curtii Constitutionale legate de functionarea acestui organism. Avand in vedere faptul ca DLAF este principala institutie din Romania care coopereaza cu OLAF, organismul de lupta antifrauda la nivel comunitar, este evident ca orice fel de afectare a colaborarii dintre DLAF si OLAF este, in opinia Comisiei Europeane, un motiv de ingrijorare.

  • Întrebarea nr. 4 vio

    Cum are loc intreg procesul din sedinta comisarilor, cum se discuta pe raportul Romaniei, cum se negociaza?

     Negocierile se fac doar intre comisari?
     Cum se influenteaza din tara negocierile ?

    As dori sa ne descrieti putin procesul acesta de realizare a raportului?

    • Leonard Orban

      Procesul de adoptare a deciziilor la nivelul Comisiei este asemanator celui din guvernele nationale. O propunere este discutata intai la nivel tehnic (la nivelul membrilor de cabinet responsabili cu tematica respectiva), apoi la nivelul sefilor de cabinet (asa-numita reuniune Hebdo - similara reuniunilor la nivel de secretar de stat) si ulterior la nivelul comisarilor (reuniunea Colegiului Comisiei).

      Cele mai multe lucruri si dosare sunt clarificate in reuniunea Hebdo, la nivelul comisarilor discutandu-se doar cele mai sensibile dosare si dosarele une nu s-a ajuns la un acord in reuniunea sefilor de cabinet (asa-numitele dosare B, dosarele A fiind cele unde deja exista un acord in reuniunea Hebdo).

      In cazul de fata, raportul privind MCV din acest an a fost adoptat printr-o procedura scrisa, diferita de procedura pe care v-am mentionat-o anterior. Mai precis, raportul este transmis tuturor cabinetelor comisarilor, la o anumita data. Exista un termen pentru depunerea amendamentelor si de asemenea, o data limita pentru adoptarea documentului (daca nu exista obiectii cu privire la continutul acestuia).

      Desigur ca in forma finala a documentelorexista negocieri atat la nivelul membrilor de cabinet, cat si uneori la nivelulo comisarilor.

      In ceea ce priveste posibilitatea de influentare din tara a negocierilor, in cazul rapoartelor privind MCV, Comisia solicita atat Romaniei, cat si Bulgariei, observatii la raport, dar numai pentru partea tehnica. Elementele privind evaluarea politica apartin in exclusivitate Comisiei Europene. Mai precis, observatiile din tara pot sa modifice elemente din raport numai pe zona tehnica, modificarea analizei politice putand fi facuta numai din interiorul Comisiei.

  • Întrebarea nr. 5 dan movila

    Tot vedem rapoarte publicate prin presa inainte de ziua in care ele sunt prezentate. Sunt aceste informatii privite cu amuzament, indignare, furie la Comisie, cand ele apar? Influenteaza in vreun fel rezultatul final? Comisia "cearta' vreodata MJ pentru ca da raportul de tara?

    • Leonard Orban

      Cu privire la asa-numitele scurgeri de informatii, ceea ce pot sa va spun este ca ele sunt foarte greu de prevenit., pentru ca - in procesul de luare a deciziilor - iau parte foarte multe persoane. De aceea, practic nimeni nu se mai mira in situatia in care proiecte ale Comisiei Europene, inainte de adoptare, apar partial sau integral in mass media.

      Ce pot sa va spun e ca m-a mirat faptul ca in acest caz asa-numitele scurgeri de informatii privind raportul au aparut de-abia in dupa-amiaza zilei de luni, cu mai putin de 24 de ore inainte de adoptarea raportului.

      Cu privire la cei care transmit raportul sau secvente din raport catre mass media, pot sa va spun ca acestia nu provin,in general, din institutiile romanesti.

  • Întrebarea nr. 6 Andrei Matache

    Domnule Orban, ce efect va avea la Bruxelles, la Comisie, ceea ce a spus presedintele ieri? Critica la adresa Comisiei. A zis ca a vorbit cu Barroso, ce au discutat? ce a zis Barroso cand i-a prezentat nemultumirile?

    • Leonard Orban

      Este dificil de apreciat in momentul de fata care va fi efectul pozitiei Romaniei referitoare la raport. Nu ma astept la o deteriorare a relatiei cu Comisia Europeana.

      Pe de alta parte, raportul are un impact si la nivelul cancelariilor din statele membre, la nivelul unor parlamente nationale si la nivelul altor institutii europene. Iar acest impact este greu de evaluat in momentul de fata. Oricum este evident ca vor interveni evolutii legate de acest proces.

  • Întrebarea nr. 7 linescu

    1. Care vor fi urmarile acestui raport al Comisiei?
    2. Cum va apar dupa acest raport criticile la adresa Mecanismului de Cooperare şi Verificare

    • Leonard Orban

      Nu pot sa spun, in momentul de fata, cat de serios vor fi afectate anumite procese de importanta strategica pentru Romania. Dar imi este evident ca raportul - concluziile sale - va avea o influenta asupra aderarii Romaniei la spatiul Schengen si asupra procesului de gestionare a fondurilor comunitare.

      Ca sa intelegeti efectele pe care le-ar putea avea acest raport, va reamintesc o declaratie facuta ieri seara de un europarlamentar foarte influent: "in conditiile actuale, a suspenda fondurile pentru Romania, nu ar afecta foarte mult tara, avand in vedere rata foarte scazuta de absorbtie a fondurilor comunitare. Pe de alta parte, am putea sa amanam aderarea Romaniei la spatiul Schengen".

      In ceea ce priveste criticile la adresa mecanismului -MCV - dupa parerea mea, o perioada de timp acesta a avut o oarecare eficienta, dar continuarea lui pe termen lung ar putea afecta semnificativ pozitia Romaniei in diferite domenii.

  • Întrebarea nr. 8 iordache

    Presedintele a anuntat un raport pe care il va face Romania si va explica progresele Romaniei. Nu e uzual.
    1. va deranja Comisia aceasta initiativa ?
    2. ce se spera sa obtinem in urma acestui raport?
    3. nu vom fi priviti in capitalele europene ca elevul indisciplinat si cu gura mare?

    • Leonard Orban

      Nu cred ca raportul pe care Romania il va face va deranja Comisia Europeana. Se spera ca, prin acest raport, sa se prezinte de o maniera echilibrata progresele reale pe care Romania le-a facut si le va face in perioada imediat urmatoare. Problema nu se pune sub forma unui elev disciplinat sau nu. Romania este un stat membru cu drepturi depline in Uniune.

  • Întrebarea nr. 9 sanda

    Buna ziua, tot aud la televizor comentarii ca niciun functionar de la Bruxelles sau Comisia nu are dreptul sa critice parlamentarii unui stat membru si sa spuna ca ROmania nu isi respecta obligatiile asumate la aderare. Cat adevar e in aceasta afirmatie? pana la urma unde de inde incepe 'interferenta in chestiunile interne ale unui stat membru"?

    • Leonard Orban

      Una este elaborarea unui document asupra unui mecanism care e decis la nivel comunitar (constituirea MCV a fost decisa printr-o decizie a Comisiei Europene din luna decembrie 2006) si alta este sa faci declaratii referitoare la situatia politica din diferite state membre.

      Mai precis, raportul MCV permite Comisiei, in intregul ei, sa faca evaluari politice referitoare la angajamentul clasei politice si a altor actori din Romania in procesul de reforma a justitiei , in timp ce declaratii politice individuale nu sunt in spiritul pozitiei de membru al Comisiei Europene (sau de functionar al ei).

  • Întrebarea nr. 10 justitiarul

    1. cand vom scapa de monitorizarea asta?
    2. cat timp o pot prelungi - pot ajunge la, sa zicem, 10 ani?
    3. se vor plictisi la un moment dat si ne vor lasa in pace, chiar daca nu e totul pus in regula? par sa aiba probleme mai mari, cu euro, cu bancile, supravegherea financiara.

    multumesc

    • Leonard Orban

      Formal, MCV nu inseamna un proces de monitoriazare. In realitate, se apropie foarte mult de un asemenea demers.

      Nu stiu cand va inceta acest mecanism. Unul dintre efectele raportului din 2010 este ca procesul de monitorizare s-ar putea prelungi mult mai mult decat doreste partea romana.

      In opinia mea, si e un lucru pe care l-am spus in repetate randuri, acest mecanism va trebui sa fie finalizat cat mai repede posibil. O oportunitate ar fi ca, in contextul programului Stockholm, sa se lanseze o monitorizare de tip soft la nivelul tuturor statelor membre a eforturilor depuse in lupta anticoruptie.

  • Întrebarea nr. 11 dana

    Domnule Orban, ce s-ar intampla daca intra in UE islanda si Croatia, fara acest mecanism? Adica ultimele venite sa fie in fata Romaniei, mai vechi membru in comparatie cu ele?

    Credeti ca ar putea Comisia sa gandeasca un mecanism ca asta si pentru Croatia? exista aceasta tendinta?

    Ce poate face Comisia sa convinga europenii ca isi ia toate masurile sa nu intre in UE membri nepregatiti precum Romania si Bulgaria?

    • Leonard Orban

      Este foarte dificil de raspuns in momentul de fata la intrebarile legate de Croatia, in primul rand. Ce pot sa va spun in momentul de fata este faptul ca acest lucru ne preocupa in mare masura. Imi pun intrebarea in ce masura ar fi acceptabil ca, dupa intrarea Croatiei in Uniune, Romania si Bulgaria sa aiba in continuare acest mecanism, iar Croatia, nu. Este evident ca cel mai bine ar fi ca la momentul aderarii Croatiei MCV sa fi fost incheiat, atat pentru Romania, cat si pentru Bulgaria.

      Nu cred ca Ormania si Bulgaria au intrat nepregatite in UE. Si am o serie intreaga de argumente in acest sens. De exemplu, numar mic sau foarte mic de proceduri de incalcare a tratatelor (infringement).

      De asemenea, cunoscand bine situatia din alte state membre, pot sa va spun ca exista destule tari in care mai persista probleme legate de sistemul judiciar si de lupta anticoruptie. Dar trebuie sa recunoastem ca imaginea care persista in marea majoritate a statelor Uniunii este ca Romania si Bulgaria au intrat nepregatite in Uniune.

      Aceasta este partea unui proces mult mai larg, cel referitor la scaderea semnificativa a apetitului Uniunii pentru a se largi in continuare. Si, de altfel, se poate constata din negocierile de aderare care se desfasora cu Croatia si Turcia ca regulile jocului devin din ce in ce mai dure pe zi ce trece.

  • Întrebarea nr. 12 Mihai

    Buna ziua,
    Presedintele trebuie sa prezinte un mesaj consistent in Parlament, de natura sa trezeasca natiunea. Din nepricepere sau neputinta, dezbaterile noastre pe tema raportului polemizeaza cu starea de spirit din Comisia Europeana si a Parlamentului European referitor la Romania reala. Raportul pe justitie este momentul cel mai recent, marcat de Comisie. Ce va urma in viitorul nu prea indepartat ?
    Numai cine nu vrea nu va gasi nereguli in achizitiile publice, iar atunci cind se va intimpla Comisia va avea argumente pentru blocarea finantarilor europene. Chiar nu vede nimeni ca, nemultumiti de progresele Romaniei, Comisia si Parlamentul au inceput procedurile care sa le ofere in final argumente pentru excluderea finantarilor europene pentru Romania ? E un puzzle care cu fiecare piesa pe care Comisia o mai monteaza apare mesajul de final: Blocarea finantarilor europene pentru Romania.
    Credeti ca este posibil sa se ajunga la aceasta decizie a Comisiei ?

    • Leonard Orban

      Raportul Comisiei urmeaza sa fie discutat in Consiliu de catre statele membre ale UE. Se prevede, asa cum a fost cazul si in perioada 2007-2009, adoptarea unor concluzii in acest sens. Este foarte important cum vor arata aceste concluzii pentru viitoarele demersuri ale Romaniei, gen aderarea la spatiul Schengen in martie 2011. nu este inca stabilit daca va exista o dezbatere in Parlamentul European legata de raport. Pana in prezent nu au fost organizate asemenea dezbateri; pe de alta parte, ofata cu intrarea in vigoare a Tratatului de la Lisabona, PE a dobandit noi competente. Deci nu exclud posibilitatea organizarii unei dezbateri asupra intregului raport sau a unor parti din acesta.

      Pe plan intern, ar fi necesara modificarea legii ANI menita sa pastreze cat mai multe din competentele acestei institutii (desigur, respectand decizia CCR) si, bineinteles, continuarea reformei in justitie - care, in primul rand este benefica cetatenilor romani.

      Problema legata de achizitiile publice este ca acest subiect nu trebuia inclus in raportul privind MCV.Lucrurile prezentate sunt corecte, e nevoie, in continuare, de eforturi pentru a asigura implementarea completa a cerintelor comunitare privind procesul de achizitii publice. si nu in ultimul rand e nevoie de actiuni menite sa restranga la minim posibilitatea unor nereguli in domeniul nu numai in ceea ce priveste fondurile comunitare, dar si a fondurilor nationale.

      In ceea ce priveste blocarea finantarilor europene pentru Romania, nu cred ca se poate ajunge la o decizie privind toate fondurile pe care le gestionam. Pe de alta parte, nu pot sa exclud suspendarea unor fonduri sau programe comunitare (asa cum a fost cazul pe un program legat de Fondul Social European, finantarile fiind acum deblocate) si/sau taierea unor parti din aceste fonduri sub diferite forme. de exemplu, pentru platile directe efectuate in agricultura in 2007, Romania va trebui sa restituie 42 de milioane de euro.

  • Întrebarea nr. 13 Viorica Alexandru

    1. Ce consecinte poate avea Raportul CE asupra Romaniei ca stat membru UE ?

    2. Cum va fi preluata in Raport (daca este posibil) pozitia Presedintelui Romaniei ?

    3. Ce efecte pot avea asupra Raportului deciziile corective ale unei eventuale sesiuni parlamentare extraordinare convocate de Predinte?

    • Leonard Orban

      Am raspuns mai sus acestor intrebari. Subliniez faptul ca raportul apartinie Comisiei Europene si, din acest punct de vedere, pozitiile exprimate sunt cele ale executivului comunitar si nu ale statelor membre.

      Eventuale progrese legislative inregistrate de Romania intr-o posibila sesiune parlamentara extraordinara vor putea fi consemnate numai in viitorul raport al Comisiei.

  • Întrebarea nr. 14 vasile

    Buna ziua,

    Au existat semnale de la Bruxelles, inainte de raport, privind nemultumirea lor referitoare la toate aspectele sesizate? Cui au fost transmise, au ajuns si la parlamentari? de ce nu s-a facut nimic?

    Multumesc

    • Leonard Orban

      Da, au existat semnale de la Bruxelles, transmise atat public, cat si la nivel diplomatic cu privire la nemultumirea Comisiei Europene legata de evolutia cazului ANI.

  • Întrebarea nr. 15 anonim

    Daca ar fi aparut o mentionare a aderarii la spariul schengen si zona euro in raport, sub ce forma era stabilita legatura si care ar fi fost argumentati din spate?

    mai ale in ceea ce priveste moneda unica, unde sunt deocamdata criterii clare.
    multumesc

    • Leonard Orban

      In proiectele de raport atat de anul acesta, cat si din 2009 au existat formulari legate de capacitatea Romaniei de a face fata statutului de tara membra in domeniul gestionarii frontierei externe a Uniunii. Aceste referiri au fost ulterior eliminate din text, pentru ca s-a considerat ca s-ar stabili o legatura explicita intre mecanism - MCV - si procesul de aderare la Schengen. Similar a fost is o referire la aderarea la zona euro.

      In opinia mea, mecanismul trebuie sa se limiteze la acele domenii care au fost definite in decembrie 2006, reforma sistemului judiciar si lupta anticoruptie.

      Intotdeauna decizii de acceptare de noi membri in spatiul schengen, in zona euro sunt decizii politice. Bazate, e adevarat, pe evaluari tehnice, dar sunt, in primul rand decizii politice care necesita acceptul tuturor statelor membre. Mai precis, o decizie de aderare la spatiul Schengen, de exemplu, nu se ia numai la nivelul ministrilor de interne din SM, ci si in baza unor evaluari politice facute si de alte institutii nationale: guvern, parlament, etc.

  • Întrebarea nr. 16 George Avram

    Domnule Leonard Orban,

    1. Nu credeti ca raportul de ieri ar fi putut mai putin critic daca in anii anteriori nu ati fi incercat sa negociati mult prea subiectiv in Colegiu tonul critic al precedentelor rapoarte? Altfel spus, nu credeti ca dusul rece masiv de ieri putea fi prevenit prin niste dusuri reci mai mici din precedentele rapoarte, prin simpla respectare a mandatului dvs de comisar (adica in CE dvs. ar fi trebuit sa reprezentati interesele comunitare pe domeniul multilingvismului si NU tara ``pe care o cunoasteti cel mai bine``)

    2. Putea fi raportul de ieri mai putin dur daca si ambasadorul nostru la UE negocia mai bine forma finala a documentului? In felul acesta, nu mai era nevoie ca dl Predoiu sa mearga luni la Bruxelles, ptr a ``ingrasa porcul in ajun``. Multumesc mult si succes

    • Leonard Orban

      Nu cred ca am gresit in momentul in care am propus modificari legate de rapoartele MCV in perioada cat am fost comisar european. De exemplu, am evitat sa se stabileasca orice fel de legatura intre mecanism si alte procese fundamentale pentru Romania: aderarea la spatiul Schengen, zona euro, gestionarea fondurilor comunitare. In plus, faptul ca propunerile mele au fost acceptate de toti comisarii prezenti arata ca am avut sprijin in a modifica aceste rapoarte.

      Pe de alta parte, insist asupra faptului ca deciziile la nivel comunitar sunt luate cu majoritatea numarului comisarilor. Deci un comisar participa la decizia comunitara nu numai in domeniul pe care il gestioneaza, ci si in toate celelalte domenii de activitate ale Comisiei. Pentru ca nu poti sa iti dai votul fara sa intelegi despre ce e vorba.

      In plus, chiar daca un comisar apara interesul general si nu interesul tarii din care provine, el /ea cunoaste cel mai bine problemele specifice si sensibilitatile existente din tara sa si este de datoria lui sa ii informeze pe ceilalti asupra acestor chestiuni. Asa incat , afirm din nou , consider ca am actionat corect.

      2. Raportul este al Comisiei si nu al vreunui stat membru. In niciun caz forma finala a documentului nu poate sa ii fie reprosata ambasadorului Romaniei la UE.

  • Întrebarea nr. 17 Ioan Pop

    Buna ziua, dle consilier Orban

    De aici, din Franta, raportul acesta facut ieri de Comisia Europeana se vede foarte bine - cred ca este o radiografie perfecta a starii de fapt a justitiei din România. Nu credeţi că reacţia preşedintelui Băsescu este exagerată? Sau poate fi explicată ea printr-un populism mai mult decât evident???

    • Leonard Orban

      Am raspuns anterior de ce consider ca raportul este debalansat in partea de concluzii. A construi o imagine puternic negativa plecand de la cazul ANI fara a lua deplin in considerare progrese reale inregistrate in tara nu mi se pare adecvat.

      Pe de alta parte, din punct de vedere personal, trebuie sa recunosc problemele, dintre care unele majore, care mai persista in sistemul judiciar romanesc.

  • Întrebarea nr. 18 Cea-cu-surse

    Buna ziua, dl Orban

    Intrebarea mea cred ca se leaga de una pusa de un alt cititor (dan movila). In opinia dvs, cat de paguboasa este ptr tara noastra faptul ca raportul se da, ”pe surse”, din Ministerul Justitiei cu o zi inainte de prezentarea la Bruxelles, iar ziaristii respectivi din tara (dintre care unii nu au habar de diferenta dintre Consiliul UE, Consiliul European si Consiliul Europei, ca sa dau doar un exemplu) citeaza „surse din Comisia Europeana”?????
    România s-a confruntat cu un astfel de caz in 2008 si atunci (parca, nu sunt sigura) l-ati acuzat indirect pe Mark Gray ca ar fi ”ciripit” din raport, desi se stie ca raportul s-a dat din atunci din minister sau in orice caz de la partea română, fie ea şi din Bruxelles.

    • Leonard Orban

      Pot sa spun acum, dupa terminarea mandatului meu de comisar, ca mi-am exprimat in interiorul Comisiei nemultumirea ca proiectele initiale de raport ajungeau in mass media si ma refer in primul rand la mass media din diferite state membre.

      Pe de alta parte, asa cum am explicat anterior, proiectele de raport sunt ajung la multa lume si, in acest context, a arata cu mana spre unul sau spre altul este nejustificat.

  • Întrebarea nr. 19 anonim

    de ce apar in raport? inteleg ca nu este cazul, ca se ocupa alt serviciu de ele.

    ce serviciu al Comisiei se ocupa de ele si cum ar putea Comisia sa ia masuri impotriva Romaniei daca sunt probleme cu legea achizitiilor publice si cu ele, in general? procedura de incalcare a tratatelor e posibila?

    multumesc

    • Leonard Orban

      Problematica achizitiilor publice este gestionata in CE de catre DG Piata Interna (DG Markt). Autoritatile romane au un dialog strans cu aceasta directie generala, dar si cu directia generala de politica regionala, pentru imbuntatirea cadrului legislativ in domeniu. Urmarea acestui dialog recent a fost modificarea legii achizitiilor publice.

      Este posibila lansarea unei proceduri de incalcare a tratatului in cazul in care legislatia comunitara in domeniu nu este respectata. in plus, in cazul in care sunt probleme legate de implementarea aquis-ului in domeniul achizitiilor publice, exista si riscul blocarii si/sau returnarii unor fonduri comunitare (este bine cunoscut cazul Greciei, care a fost obligata sa returneze o suma foarte importanta din fondurile comunitare pentru ca nu a aplicat corespunzator legislatia in domeniu).

  • Întrebarea nr. 20 willy the best

    Raportul pe justitie este si un rasunator esec diplomatic.
    Cum comentati rolul avut de ambasadorii romani in demersurile care trebuiau facute in capitalele statelor membre UE si la Bruxelles ?
    Platim tribut faptului ca in unele capitale europene nu avem ambasadori iar in altele avem unii de calitate cel putin indoielnica, sau uitati pe acolo fara nicio treaba, ca sa ma exprim in termeni totusi civilizati?

    • Leonard Orban

      In nicun caz raportul nu poate fi apreciat ca un esec al diplomatiei romane. Aici nu vorbim de actiunile pe care le intreprinde diplomatia romana, ci de deciziile care sunt luate de clasa politica, de conducerea sistemului judiciar, de institutiile implicate in reformarea sistemului judiciar si in lupta anticoruptie.

  • Întrebarea nr. 21 Violeta

    Domnule Orban,
    As vrea sa va intreb:
    Se cunosc la nivelul Comisiei Europene aspecte legate de justitie, referitoare la numarul foarte mare de dosare pe care trebuie sa le judece fiecare judecator in parte, termenele foarte lungi care se acorda, greutatile foarte mari de ordin financiar cu care se confrunta justitia, lipsa unor sedii adecvate pentru foarte multe instante, lipsa unei legislatii coerente si previzibile?
    Daca raspunsul la aceasta intrebare este da, ce masuri poate lua si/sau a luat Comisia Europeana pentru a impulsiona autoritatile romane sa elimine sau sa estompeze aceste grave neajunsuri.
    Va multumesc!

    • Leonard Orban

      Da, la nivelul CE se cunosc probleme pe care le are sistemul judiciar romanesc. tocmai acesta este motivul pentru care si la solicitarea CE s-au elaborat si adoptat atat Codul civil si penal, cat si codurile de procedura civil si penal.

      In plus, se iau in continuare masuri care sa imbunatateasca semnificativ eficienta sistemului judiciar. pentru ca, asa cum am spus anterior, reforma justitiei este un proces benefic in primul rand pentru cetatenii Romaniei.

  • Întrebarea nr. 22 ciprian

    eu cred ca raportul reflecta situatia realain care se afla justitia din romania.Si cred ca descurcarea situatiei pleaca de la organizarea sistemului,incepand de la "pion".Pionul, in sistem(este f important) este consilierul juridic, profesie cu destule cazne in Romania,profesie care este impiedicata,practic sa se desfasoare,si care nu se bucura de nici un respect.In situatia in care sistemul judiciar corupt,refuza sa admita deschiderea catre forme adcvate de exercitare a unor profesii f importante, cu caracter juridic, in care accesul tinerilor licentiati in drept este permis intr-un mod f greoi,in lipsa unificarii unor profesii liberale ,practic, din aceeasi tagma, in situatia in care Romania se afla in imposibilitatatea implementarii noilor coduri,care cere aflux de noi magistrati in sistem, iar chestia asta ar bloca practic accesul la justitie, atat este de blocat sistemul...intr-o tara in care saracia a provocat atata necivilizatie, incat, in privinta sistemului judiciar, (care ar trebui sa fie mai...banos),lumea se cearta ca la usa cortului;ce justitie ai putea sa mai faci?
    cum vedeti revigorarea,dpdv social ,al impactului ideii de justie si dreptate, si cu ce mijloace?

    • Leonard Orban

      Cred ca masurile luate vor avea efect pe termen mediu si lung. Ma astept ca intrarea in vigoare a Codurilor sa se faca undeva in 2012 si ca vor fi necesare anumite corectii pentru functionarea eficienta a sistemului judiciar dupa intrarea in vigoare a noii legislatii.

      Raman optimist ca, in ciuda problemelor care mai exista astazi, unele sistemice, sistemul judiciar poate fi reformat in beneficiul tuturor.

  • Întrebarea nr. 23 nungureanu

    Buna ziua,
    Care este parerea dvs. despre eficienta mecanismelor institutionale ale UE, in raport cu beneficiile sau dezavantajele pe care le-ar putea avea Romania ?
    Care este parerea dvs. referitoare la modul de actiune al statului roman urmare acestui raport?

    • Leonard Orban

      Intrebarea dvs. necesita un raspuns complex care mi-ar solicita un timp extrem de indelungat. Ce pot sa va spun pe scurt este faptul ca trebuie sa intelegi cat mai bine mecanismele de luare a deciziilor la nivel comunitar si sa incerci cat mai bine sa le aplici. Este un proces indelungat si, in general, statele membre au nevoie de un timp, de o perioada lunga de la momentul aderarii pana cand pot sa spuna ca au o influenta importanta la nivel comunitar. Cred ca Romania se afla in continuare in procesul de cunoastere detaliata a mecanismelor institutionale si ca va veni un moment in care va putea sa isi utilizeze deplin potentialul pe care il are ca al saptelea stat al UE din punct de vedere al populatiei. Dar vor mai fi necesari un numar de ani pana in acel moment.

  • Întrebarea nr. 24 DanBruma

    D-le Orban, e clar ca e o problema cu achizitiile publice, de achizitiile publice este legata coruptia in RO, MCV-ul urmareste justitia si combaterea coruptiei din RO. In consecinta, mi se pare normal ca raportul sa faca referire la asa ceva. De ce nu vi se pare normal si dvs? Pe de alta parte, dvs ati vrea acord Schengen cu un stat corupt sau in care justitia nu functioneaza cum trebuie (imixtiuni politice etc)? Eu unul nu as vrea.

    • Leonard Orban

      Includerea problematicii achizitiilor publice in raportul MCV ridica o problema de principiu. In decembrie 2006, cand a fost constituit mecanismul, au fost stabilite patru repere (benchmark) care trebuiau sa fie indeplinite pentru ca acest mecanism sa poata fi finalizat. In momentul de fata, prin introducerea chestiunilor legate de achizitiile publice au fost definite noi conditionalitati pe care partea romana le are de indeplinit in contextul mecanismului.

      Pe de o parte, sunt absolut de acord ca acele cerinte ale CE trebuie puse in practica, numai ca ele nu ar trebui sa fie verificate in contextul MCV, ci al procedurilor obisnuite prevazute de legislatia comunitara.

      Deci e vorba de un principiu care tine inclusiv de pozitia Romaniei (si Bulgariei) in raport cu toate celelalte state membre in procesul de evaluare a gradului de implementare a legislatiei in domeniul achizitiilor publice.

      Ca simplu cetatean, imi doresc mult ca romania sa adere la spatiul Schengen in martie 2011 si cred ca toti romanii isi doresc asta.





3070 vizualizari

  • intrebare (Miercuri, 21 iulie 2010, 5:39)

    sorin [anonim]

    Buna ziua, domnule Orban, presedintele spunea ieri ca, in esenta, critica dura a Comisiei e nejutificata. Care este opinia dvs. si cum vedeti dvs. raportul, ca fost comisar european?
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 15:10)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui sorin

      Comentariul presedintelui a fost ca pe fond, in ceea ce priveste observatiile tehnice continute de raport lucrurile sunt prezentate de o maniera corecta, dar ca in momentul in care se trag concluziile, datorita situatiei legate de ANI, evolutia reformei in Romania este prezentata de o maniera dezechilibrata si ca raportul contine afirmatii de genul ca Romania "nu isi indeplineste angajamentele luate in momentul aderarii", afirmatii care nu se justifica in raport cu situatia existenta.

      De asemenea, o critica importanta la adresa raportului se refera la faptul ca domenii colaterale sunt incluse in raport ( de exemplu achizitiile publice), ceea ce adauga conditionalitati (benchmark-uri) suplimentare Mecanismului de cooperare si verificare, conditionalitati la care Romania nu s-a angajat.

      In consecinta, opinia mea este ca raportul CE este criticabil.
  • ”Justiția” din România. (Miercuri, 21 iulie 2010, 7:49)

    Gheorghe Neagovici [anonim]

    Buna ziua.domnule Orban
    Sunteți unul dintre puținii oameni politici de la care sper să obțin un răspuns TRANȘANT și concret la întrebarea;
    Cine este,după părerea Dvs.,vinovat de situația actuală din sistemul de justiție românesc-partide,persoane.Vă mulțumesc pentru un răspuns foarte direct.
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 15:12)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gheorghe Neagovici

      Mai intai de toate doresc sa va informez ca nu sunt membru al vreunui partid politic din Romania.

      Cu privire la intrebarea dvs., raspunsul nu este simplu de dat. Este evident ca acele critici adresate de CE clasei politice din Romania, dar si persoanelor aflate in conducerea diferitelor institutii apartinand sistemului judiciar, au justificare.
  • DLAF (Miercuri, 21 iulie 2010, 10:32)

    ioana [anonim]

    Buna ziua, de ce apare DLAF in raport? Putem presupune ca se pregatesc sa ne suspende fonduri, argumentand ca CCR pune la indoiala functioarea DLAF, institutia care cerceteaza in ROmania fraudarea fondurilor europene?
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 15:15)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui ioana

      Referirea la DLAF din raportul Comisiei se face in contextul unei decizii a Curtii Constitutionale legate de functionarea acestui organism. Avand in vedere faptul ca DLAF este principala institutie din Romania care coopereaza cu OLAF, organismul de lupta antifrauda la nivel comunitar, este evident ca orice fel de afectare a colaborarii dintre DLAF si OLAF este, in opinia Comisiei Europeane, un motiv de ingrijorare.
  • discutiile intre comisari (Miercuri, 21 iulie 2010, 10:34)

    vio [anonim]

    Cum are loc intreg procesul din sedinta comisarilor, cum se discuta pe raportul Romaniei, cum se negociaza?

     Negocierile se fac doar intre comisari?
     Cum se influenteaza din tara negocierile ?

    As dori sa ne descrieti putin procesul acesta de realizare a raportului?
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 15:25)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui vio

      Procesul de adoptare a deciziilor la nivelul Comisiei este asemanator celui din guvernele nationale. O propunere este discutata intai la nivel tehnic (la nivelul membrilor de cabinet responsabili cu tematica respectiva), apoi la nivelul sefilor de cabinet (asa-numita reuniune Hebdo - similara reuniunilor la nivel de secretar de stat) si ulterior la nivelul comisarilor (reuniunea Colegiului Comisiei).

      Cele mai multe lucruri si dosare sunt clarificate in reuniunea Hebdo, la nivelul comisarilor discutandu-se doar cele mai sensibile dosare si dosarele une nu s-a ajuns la un acord in reuniunea sefilor de cabinet (asa-numitele dosare B, dosarele A fiind cele unde deja exista un acord in reuniunea Hebdo).

      In cazul de fata, raportul privind MCV din acest an a fost adoptat printr-o procedura scrisa, diferita de procedura pe care v-am mentionat-o anterior. Mai precis, raportul este transmis tuturor cabinetelor comisarilor, la o anumita data. Exista un termen pentru depunerea amendamentelor si de asemenea, o data limita pentru adoptarea documentului (daca nu exista obiectii cu privire la continutul acestuia).

      Desigur ca in forma finala a documentelorexista negocieri atat la nivelul membrilor de cabinet, cat si uneori la nivelulo comisarilor.

      In ceea ce priveste posibilitatea de influentare din tara a negocierilor, in cazul rapoartelor privind MCV, Comisia solicita atat Romaniei, cat si Bulgariei, observatii la raport, dar numai pentru partea tehnica. Elementele privind evaluarea politica apartin in exclusivitate Comisiei Europene. Mai precis, observatiile din tara pot sa modifice elemente din raport numai pe zona tehnica, modificarea analizei politice putand fi facuta numai din interiorul Comisiei.
  • scurgerile de informatii (Miercuri, 21 iulie 2010, 10:35)

    dan movila [anonim]

    Tot vedem rapoarte publicate prin presa inainte de ziua in care ele sunt prezentate. Sunt aceste informatii privite cu amuzament, indignare, furie la Comisie, cand ele apar? Influenteaza in vreun fel rezultatul final? Comisia "cearta' vreodata MJ pentru ca da raportul de tara?
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 15:29)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui dan movila

      Cu privire la asa-numitele scurgeri de informatii, ceea ce pot sa va spun este ca ele sunt foarte greu de prevenit., pentru ca - in procesul de luare a deciziilor - iau parte foarte multe persoane. De aceea, practic nimeni nu se mai mira in situatia in care proiecte ale Comisiei Europene, inainte de adoptare, apar partial sau integral in mass media.

      Ce pot sa va spun e ca m-a mirat faptul ca in acest caz asa-numitele scurgeri de informatii privind raportul au aparut de-abia in dupa-amiaza zilei de luni, cu mai putin de 24 de ore inainte de adoptarea raportului.

      Cu privire la cei care transmit raportul sau secvente din raport catre mass media, pot sa va spun ca acestia nu provin,in general, din institutiile romanesti.
  • Basescu-Barroso (Miercuri, 21 iulie 2010, 10:37)

    Andrei Matache [anonim]

    Domnule Orban, ce efect va avea la Bruxelles, la Comisie, ceea ce a spus presedintele ieri? Critica la adresa Comisiei. A zis ca a vorbit cu Barroso, ce au discutat? ce a zis Barroso cand i-a prezentat nemultumirile?
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 15:32)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andrei Matache

      Este dificil de apreciat in momentul de fata care va fi efectul pozitiei Romaniei referitoare la raport. Nu ma astept la o deteriorare a relatiei cu Comisia Europeana.

      Pe de alta parte, raportul are un impact si la nivelul cancelariilor din statele membre, la nivelul unor parlamente nationale si la nivelul altor institutii europene. Iar acest impact este greu de evaluat in momentul de fata. Oricum este evident ca vor interveni evolutii legate de acest proces.
  • urmarile (Miercuri, 21 iulie 2010, 10:38)

    linescu [anonim]

    1. Care vor fi urmarile acestui raport al Comisiei?
    2. Cum va apar dupa acest raport criticile la adresa Mecanismului de Cooperare şi Verificare
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 15:38)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui linescu

      Nu pot sa spun, in momentul de fata, cat de serios vor fi afectate anumite procese de importanta strategica pentru Romania. Dar imi este evident ca raportul - concluziile sale - va avea o influenta asupra aderarii Romaniei la spatiul Schengen si asupra procesului de gestionare a fondurilor comunitare.

      Ca sa intelegeti efectele pe care le-ar putea avea acest raport, va reamintesc o declaratie facuta ieri seara de un europarlamentar foarte influent: "in conditiile actuale, a suspenda fondurile pentru Romania, nu ar afecta foarte mult tara, avand in vedere rata foarte scazuta de absorbtie a fondurilor comunitare. Pe de alta parte, am putea sa amanam aderarea Romaniei la spatiul Schengen".

      In ceea ce priveste criticile la adresa mecanismului -MCV - dupa parerea mea, o perioada de timp acesta a avut o oarecare eficienta, dar continuarea lui pe termen lung ar putea afecta semnificativ pozitia Romaniei in diferite domenii.
  • raportul Romaniei (Miercuri, 21 iulie 2010, 10:51)

    iordache [anonim]

    Presedintele a anuntat un raport pe care il va face Romania si va explica progresele Romaniei. Nu e uzual.
    1. va deranja Comisia aceasta initiativa ?
    2. ce se spera sa obtinem in urma acestui raport?
    3. nu vom fi priviti in capitalele europene ca elevul indisciplinat si cu gura mare?
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 15:39)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui iordache

      Nu cred ca raportul pe care Romania il va face va deranja Comisia Europeana. Se spera ca, prin acest raport, sa se prezinte de o maniera echilibrata progresele reale pe care Romania le-a facut si le va face in perioada imediat urmatoare. Problema nu se pune sub forma unui elev disciplinat sau nu. Romania este un stat membru cu drepturi depline in Uniune.
  • intebare (Miercuri, 21 iulie 2010, 11:45)

    sanda [anonim]

    Buna ziua, tot aud la televizor comentarii ca niciun functionar de la Bruxelles sau Comisia nu are dreptul sa critice parlamentarii unui stat membru si sa spuna ca ROmania nu isi respecta obligatiile asumate la aderare. Cat adevar e in aceasta afirmatie? pana la urma unde de inde incepe 'interferenta in chestiunile interne ale unui stat membru"?
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 15:43)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui sanda

      Una este elaborarea unui document asupra unui mecanism care e decis la nivel comunitar (constituirea MCV a fost decisa printr-o decizie a Comisiei Europene din luna decembrie 2006) si alta este sa faci declaratii referitoare la situatia politica din diferite state membre.

      Mai precis, raportul MCV permite Comisiei, in intregul ei, sa faca evaluari politice referitoare la angajamentul clasei politice si a altor actori din Romania in procesul de reforma a justitiei , in timp ce declaratii politice individuale nu sunt in spiritul pozitiei de membru al Comisiei Europene (sau de functionar al ei).
  • intrebari (Miercuri, 21 iulie 2010, 12:06)

    justitiarul [anonim]

    1. cand vom scapa de monitorizarea asta?
    2. cat timp o pot prelungi - pot ajunge la, sa zicem, 10 ani?
    3. se vor plictisi la un moment dat si ne vor lasa in pace, chiar daca nu e totul pus in regula? par sa aiba probleme mai mari, cu euro, cu bancile, supravegherea financiara.

    multumesc
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 15:47)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui justitiarul

      Formal, MCV nu inseamna un proces de monitoriazare. In realitate, se apropie foarte mult de un asemenea demers.

      Nu stiu cand va inceta acest mecanism. Unul dintre efectele raportului din 2010 este ca procesul de monitorizare s-ar putea prelungi mult mai mult decat doreste partea romana.

      In opinia mea, si e un lucru pe care l-am spus in repetate randuri, acest mecanism va trebui sa fie finalizat cat mai repede posibil. O oportunitate ar fi ca, in contextul programului Stockholm, sa se lanseze o monitorizare de tip soft la nivelul tuturor statelor membre a eforturilor depuse in lupta anticoruptie.
  • Croatia (Miercuri, 21 iulie 2010, 12:08)

    dana [anonim]

    Domnule Orban, ce s-ar intampla daca intra in UE islanda si Croatia, fara acest mecanism? Adica ultimele venite sa fie in fata Romaniei, mai vechi membru in comparatie cu ele?

    Credeti ca ar putea Comisia sa gandeasca un mecanism ca asta si pentru Croatia? exista aceasta tendinta?

    Ce poate face Comisia sa convinga europenii ca isi ia toate masurile sa nu intre in UE membri nepregatiti precum Romania si Bulgaria?
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 15:54)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui dana

      Este foarte dificil de raspuns in momentul de fata la intrebarile legate de Croatia, in primul rand. Ce pot sa va spun in momentul de fata este faptul ca acest lucru ne preocupa in mare masura. Imi pun intrebarea in ce masura ar fi acceptabil ca, dupa intrarea Croatiei in Uniune, Romania si Bulgaria sa aiba in continuare acest mecanism, iar Croatia, nu. Este evident ca cel mai bine ar fi ca la momentul aderarii Croatiei MCV sa fi fost incheiat, atat pentru Romania, cat si pentru Bulgaria.

      Nu cred ca Ormania si Bulgaria au intrat nepregatite in UE. Si am o serie intreaga de argumente in acest sens. De exemplu, numar mic sau foarte mic de proceduri de incalcare a tratatelor (infringement).

      De asemenea, cunoscand bine situatia din alte state membre, pot sa va spun ca exista destule tari in care mai persista probleme legate de sistemul judiciar si de lupta anticoruptie. Dar trebuie sa recunoastem ca imaginea care persista in marea majoritate a statelor Uniunii este ca Romania si Bulgaria au intrat nepregatite in Uniune.

      Aceasta este partea unui proces mult mai larg, cel referitor la scaderea semnificativa a apetitului Uniunii pentru a se largi in continuare. Si, de altfel, se poate constata din negocierile de aderare care se desfasora cu Croatia si Turcia ca regulile jocului devin din ce in ce mai dure pe zi ce trece.
  • Titanic vals (Miercuri, 21 iulie 2010, 12:08)

    Mihai [anonim]

    Buna ziua,
    Presedintele trebuie sa prezinte un mesaj consistent in Parlament, de natura sa trezeasca natiunea. Din nepricepere sau neputinta, dezbaterile noastre pe tema raportului polemizeaza cu starea de spirit din Comisia Europeana si a Parlamentului European referitor la Romania reala. Raportul pe justitie este momentul cel mai recent, marcat de Comisie. Ce va urma in viitorul nu prea indepartat ?
    Numai cine nu vrea nu va gasi nereguli in achizitiile publice, iar atunci cind se va intimpla Comisia va avea argumente pentru blocarea finantarilor europene. Chiar nu vede nimeni ca, nemultumiti de progresele Romaniei, Comisia si Parlamentul au inceput procedurile care sa le ofere in final argumente pentru excluderea finantarilor europene pentru Romania ? E un puzzle care cu fiecare piesa pe care Comisia o mai monteaza apare mesajul de final: Blocarea finantarilor europene pentru Romania.
    Credeti ca este posibil sa se ajunga la aceasta decizie a Comisiei ?
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 16:06)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai

      Raportul Comisiei urmeaza sa fie discutat in Consiliu de catre statele membre ale UE. Se prevede, asa cum a fost cazul si in perioada 2007-2009, adoptarea unor concluzii in acest sens. Este foarte important cum vor arata aceste concluzii pentru viitoarele demersuri ale Romaniei, gen aderarea la spatiul Schengen in martie 2011. nu este inca stabilit daca va exista o dezbatere in Parlamentul European legata de raport. Pana in prezent nu au fost organizate asemenea dezbateri; pe de alta parte, ofata cu intrarea in vigoare a Tratatului de la Lisabona, PE a dobandit noi competente. Deci nu exclud posibilitatea organizarii unei dezbateri asupra intregului raport sau a unor parti din acesta.

      Pe plan intern, ar fi necesara modificarea legii ANI menita sa pastreze cat mai multe din competentele acestei institutii (desigur, respectand decizia CCR) si, bineinteles, continuarea reformei in justitie - care, in primul rand este benefica cetatenilor romani.

      Problema legata de achizitiile publice este ca acest subiect nu trebuia inclus in raportul privind MCV.Lucrurile prezentate sunt corecte, e nevoie, in continuare, de eforturi pentru a asigura implementarea completa a cerintelor comunitare privind procesul de achizitii publice. si nu in ultimul rand e nevoie de actiuni menite sa restranga la minim posibilitatea unor nereguli in domeniul nu numai in ceea ce priveste fondurile comunitare, dar si a fondurilor nationale.

      In ceea ce priveste blocarea finantarilor europene pentru Romania, nu cred ca se poate ajunge la o decizie privind toate fondurile pe care le gestionam. Pe de alta parte, nu pot sa exclud suspendarea unor fonduri sau programe comunitare (asa cum a fost cazul pe un program legat de Fondul Social European, finantarile fiind acum deblocate) si/sau taierea unor parti din aceste fonduri sub diferite forme. de exemplu, pentru platile directe efectuate in agricultura in 2007, Romania va trebui sa restituie 42 de milioane de euro.
  • Buna ziua d-le Orban? (Miercuri, 21 iulie 2010, 12:38)

    Viorica Alexandru [utilizator]

    1. Ce consecinte poate avea Raportul CE asupra Romaniei ca stat membru UE ?

    2. Cum va fi preluata in Raport (daca este posibil) pozitia Presedintelui Romaniei ?

    3. Ce efecte pot avea asupra Raportului deciziile corective ale unei eventuale sesiuni parlamentare extraordinare convocate de Predinte?
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 16:08)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui Viorica Alexandru

      Am raspuns mai sus acestor intrebari. Subliniez faptul ca raportul apartinie Comisiei Europene si, din acest punct de vedere, pozitiile exprimate sunt cele ale executivului comunitar si nu ale statelor membre.

      Eventuale progrese legislative inregistrate de Romania intr-o posibila sesiune parlamentara extraordinara vor putea fi consemnate numai in viitorul raport al Comisiei.
  • intrebare (Miercuri, 21 iulie 2010, 12:56)

    vasile [anonim]

    Buna ziua,

    Au existat semnale de la Bruxelles, inainte de raport, privind nemultumirea lor referitoare la toate aspectele sesizate? Cui au fost transmise, au ajuns si la parlamentari? de ce nu s-a facut nimic?

    Multumesc
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 16:10)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui vasile

      Da, au existat semnale de la Bruxelles, transmise atat public, cat si la nivel diplomatic cu privire la nemultumirea Comisiei Europene legata de evolutia cazului ANI.
  • referire la spatiul schengen si zona euro (Miercuri, 21 iulie 2010, 13:37)

    anonim [anonim]

    Daca ar fi aparut o mentionare a aderarii la spariul schengen si zona euro in raport, sub ce forma era stabilita legatura si care ar fi fost argumentati din spate?

    mai ale in ceea ce priveste moneda unica, unde sunt deocamdata criterii clare.
    multumesc
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 16:16)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui anonim

      In proiectele de raport atat de anul acesta, cat si din 2009 au existat formulari legate de capacitatea Romaniei de a face fata statutului de tara membra in domeniul gestionarii frontierei externe a Uniunii. Aceste referiri au fost ulterior eliminate din text, pentru ca s-a considerat ca s-ar stabili o legatura explicita intre mecanism - MCV - si procesul de aderare la Schengen. Similar a fost is o referire la aderarea la zona euro.

      In opinia mea, mecanismul trebuie sa se limiteze la acele domenii care au fost definite in decembrie 2006, reforma sistemului judiciar si lupta anticoruptie.

      Intotdeauna decizii de acceptare de noi membri in spatiul schengen, in zona euro sunt decizii politice. Bazate, e adevarat, pe evaluari tehnice, dar sunt, in primul rand decizii politice care necesita acceptul tuturor statelor membre. Mai precis, o decizie de aderare la spatiul Schengen, de exemplu, nu se ia numai la nivelul ministrilor de interne din SM, ci si in baza unor evaluari politice facute si de alte institutii nationale: guvern, parlament, etc.
  • Raportul CE pe justitie (Miercuri, 21 iulie 2010, 14:09)

    George Avram [anonim]

    Domnule Leonard Orban,

    1. Nu credeti ca raportul de ieri ar fi putut mai putin critic daca in anii anteriori nu ati fi incercat sa negociati mult prea subiectiv in Colegiu tonul critic al precedentelor rapoarte? Altfel spus, nu credeti ca dusul rece masiv de ieri putea fi prevenit prin niste dusuri reci mai mici din precedentele rapoarte, prin simpla respectare a mandatului dvs de comisar (adica in CE dvs. ar fi trebuit sa reprezentati interesele comunitare pe domeniul multilingvismului si NU tara ``pe care o cunoasteti cel mai bine``)

    2. Putea fi raportul de ieri mai putin dur daca si ambasadorul nostru la UE negocia mai bine forma finala a documentului? In felul acesta, nu mai era nevoie ca dl Predoiu sa mearga luni la Bruxelles, ptr a ``ingrasa porcul in ajun``. Multumesc mult si succes
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 16:25)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui George Avram

      Nu cred ca am gresit in momentul in care am propus modificari legate de rapoartele MCV in perioada cat am fost comisar european. De exemplu, am evitat sa se stabileasca orice fel de legatura intre mecanism si alte procese fundamentale pentru Romania: aderarea la spatiul Schengen, zona euro, gestionarea fondurilor comunitare. In plus, faptul ca propunerile mele au fost acceptate de toti comisarii prezenti arata ca am avut sprijin in a modifica aceste rapoarte.

      Pe de alta parte, insist asupra faptului ca deciziile la nivel comunitar sunt luate cu majoritatea numarului comisarilor. Deci un comisar participa la decizia comunitara nu numai in domeniul pe care il gestioneaza, ci si in toate celelalte domenii de activitate ale Comisiei. Pentru ca nu poti sa iti dai votul fara sa intelegi despre ce e vorba.

      In plus, chiar daca un comisar apara interesul general si nu interesul tarii din care provine, el /ea cunoaste cel mai bine problemele specifice si sensibilitatile existente din tara sa si este de datoria lui sa ii informeze pe ceilalti asupra acestor chestiuni. Asa incat , afirm din nou , consider ca am actionat corect.

      2. Raportul este al Comisiei si nu al vreunui stat membru. In niciun caz forma finala a documentului nu poate sa ii fie reprosata ambasadorului Romaniei la UE.
  • Raportul priv. justitia (Miercuri, 21 iulie 2010, 14:16)

    Ioan Pop [anonim]

    Buna ziua, dle consilier Orban

    De aici, din Franta, raportul acesta facut ieri de Comisia Europeana se vede foarte bine - cred ca este o radiografie perfecta a starii de fapt a justitiei din România. Nu credeţi că reacţia preşedintelui Băsescu este exagerată? Sau poate fi explicată ea printr-un populism mai mult decât evident???
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 16:29)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ioan Pop

      Am raspuns anterior de ce consider ca raportul este debalansat in partea de concluzii. A construi o imagine puternic negativa plecand de la cazul ANI fara a lua deplin in considerare progrese reale inregistrate in tara nu mi se pare adecvat.

      Pe de alta parte, din punct de vedere personal, trebuie sa recunosc problemele, dintre care unele majore, care mai persista in sistemul judiciar romanesc.
  • justitie (Miercuri, 21 iulie 2010, 14:34)

    Cea-cu-surse [anonim]

    Buna ziua, dl Orban

    Intrebarea mea cred ca se leaga de una pusa de un alt cititor (dan movila). In opinia dvs, cat de paguboasa este ptr tara noastra faptul ca raportul se da, ”pe surse”, din Ministerul Justitiei cu o zi inainte de prezentarea la Bruxelles, iar ziaristii respectivi din tara (dintre care unii nu au habar de diferenta dintre Consiliul UE, Consiliul European si Consiliul Europei, ca sa dau doar un exemplu) citeaza „surse din Comisia Europeana”?????
    România s-a confruntat cu un astfel de caz in 2008 si atunci (parca, nu sunt sigura) l-ati acuzat indirect pe Mark Gray ca ar fi ”ciripit” din raport, desi se stie ca raportul s-a dat din atunci din minister sau in orice caz de la partea română, fie ea şi din Bruxelles.
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 16:34)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cea-cu-surse

      Pot sa spun acum, dupa terminarea mandatului meu de comisar, ca mi-am exprimat in interiorul Comisiei nemultumirea ca proiectele initiale de raport ajungeau in mass media si ma refer in primul rand la mass media din diferite state membre.

      Pe de alta parte, asa cum am explicat anterior, proiectele de raport sunt ajung la multa lume si, in acest context, a arata cu mana spre unul sau spre altul este nejustificat.
  • achizitiile publice (Miercuri, 21 iulie 2010, 14:45)

    anonim [anonim]

    de ce apar in raport? inteleg ca nu este cazul, ca se ocupa alt serviciu de ele.

    ce serviciu al Comisiei se ocupa de ele si cum ar putea Comisia sa ia masuri impotriva Romaniei daca sunt probleme cu legea achizitiilor publice si cu ele, in general? procedura de incalcare a tratatelor e posibila?

    multumesc
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 16:39)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui anonim

      Problematica achizitiilor publice este gestionata in CE de catre DG Piata Interna (DG Markt). Autoritatile romane au un dialog strans cu aceasta directie generala, dar si cu directia generala de politica regionala, pentru imbuntatirea cadrului legislativ in domeniu. Urmarea acestui dialog recent a fost modificarea legii achizitiilor publice.

      Este posibila lansarea unei proceduri de incalcare a tratatului in cazul in care legislatia comunitara in domeniu nu este respectata. in plus, in cazul in care sunt probleme legate de implementarea aquis-ului in domeniul achizitiilor publice, exista si riscul blocarii si/sau returnarii unor fonduri comunitare (este bine cunoscut cazul Greciei, care a fost obligata sa returneze o suma foarte importanta din fondurile comunitare pentru ca nu a aplicat corespunzator legislatia in domeniu).
  • intrebari (Miercuri, 21 iulie 2010, 14:47)

    willy the best [anonim]

    Raportul pe justitie este si un rasunator esec diplomatic.
    Cum comentati rolul avut de ambasadorii romani in demersurile care trebuiau facute in capitalele statelor membre UE si la Bruxelles ?
    Platim tribut faptului ca in unele capitale europene nu avem ambasadori iar in altele avem unii de calitate cel putin indoielnica, sau uitati pe acolo fara nicio treaba, ca sa ma exprim in termeni totusi civilizati?
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 16:41)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui willy the best

      In nicun caz raportul nu poate fi apreciat ca un esec al diplomatiei romane. Aici nu vorbim de actiunile pe care le intreprinde diplomatia romana, ci de deciziile care sunt luate de clasa politica, de conducerea sistemului judiciar, de institutiile implicate in reformarea sistemului judiciar si in lupta anticoruptie.
  • intrebare justitie (Miercuri, 21 iulie 2010, 15:42)

    Violeta [anonim]

    Domnule Orban,
    As vrea sa va intreb:
    Se cunosc la nivelul Comisiei Europene aspecte legate de justitie, referitoare la numarul foarte mare de dosare pe care trebuie sa le judece fiecare judecator in parte, termenele foarte lungi care se acorda, greutatile foarte mari de ordin financiar cu care se confrunta justitia, lipsa unor sedii adecvate pentru foarte multe instante, lipsa unei legislatii coerente si previzibile?
    Daca raspunsul la aceasta intrebare este da, ce masuri poate lua si/sau a luat Comisia Europeana pentru a impulsiona autoritatile romane sa elimine sau sa estompeze aceste grave neajunsuri.
    Va multumesc!
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 16:44)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui Violeta

      Da, la nivelul CE se cunosc probleme pe care le are sistemul judiciar romanesc. tocmai acesta este motivul pentru care si la solicitarea CE s-au elaborat si adoptat atat Codul civil si penal, cat si codurile de procedura civil si penal.

      In plus, se iau in continuare masuri care sa imbunatateasca semnificativ eficienta sistemului judiciar. pentru ca, asa cum am spus anterior, reforma justitiei este un proces benefic in primul rand pentru cetatenii Romaniei.
  • raport real (Miercuri, 21 iulie 2010, 15:46)

    ciprian [anonim]

    eu cred ca raportul reflecta situatia realain care se afla justitia din romania.Si cred ca descurcarea situatiei pleaca de la organizarea sistemului,incepand de la "pion".Pionul, in sistem(este f important) este consilierul juridic, profesie cu destule cazne in Romania,profesie care este impiedicata,practic sa se desfasoare,si care nu se bucura de nici un respect.In situatia in care sistemul judiciar corupt,refuza sa admita deschiderea catre forme adcvate de exercitare a unor profesii f importante, cu caracter juridic, in care accesul tinerilor licentiati in drept este permis intr-un mod f greoi,in lipsa unificarii unor profesii liberale ,practic, din aceeasi tagma, in situatia in care Romania se afla in imposibilitatatea implementarii noilor coduri,care cere aflux de noi magistrati in sistem, iar chestia asta ar bloca practic accesul la justitie, atat este de blocat sistemul...intr-o tara in care saracia a provocat atata necivilizatie, incat, in privinta sistemului judiciar, (care ar trebui sa fie mai...banos),lumea se cearta ca la usa cortului;ce justitie ai putea sa mai faci?
    cum vedeti revigorarea,dpdv social ,al impactului ideii de justie si dreptate, si cu ce mijloace?
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 16:47)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui ciprian

      Cred ca masurile luate vor avea efect pe termen mediu si lung. Ma astept ca intrarea in vigoare a Codurilor sa se faca undeva in 2012 si ca vor fi necesare anumite corectii pentru functionarea eficienta a sistemului judiciar dupa intrarea in vigoare a noii legislatii.

      Raman optimist ca, in ciuda problemelor care mai exista astazi, unele sistemice, sistemul judiciar poate fi reformat in beneficiul tuturor.
  • eficienta institutionala a UE (Miercuri, 21 iulie 2010, 15:53)

    nungureanu [anonim]

    Buna ziua,
    Care este parerea dvs. despre eficienta mecanismelor institutionale ale UE, in raport cu beneficiile sau dezavantajele pe care le-ar putea avea Romania ?
    Care este parerea dvs. referitoare la modul de actiune al statului roman urmare acestui raport?
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 16:53)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui nungureanu

      Intrebarea dvs. necesita un raspuns complex care mi-ar solicita un timp extrem de indelungat. Ce pot sa va spun pe scurt este faptul ca trebuie sa intelegi cat mai bine mecanismele de luare a deciziilor la nivel comunitar si sa incerci cat mai bine sa le aplici. Este un proces indelungat si, in general, statele membre au nevoie de un timp, de o perioada lunga de la momentul aderarii pana cand pot sa spuna ca au o influenta importanta la nivel comunitar. Cred ca Romania se afla in continuare in procesul de cunoastere detaliata a mecanismelor institutionale si ca va veni un moment in care va putea sa isi utilizeze deplin potentialul pe care il are ca al saptelea stat al UE din punct de vedere al populatiei. Dar vor mai fi necesari un numar de ani pana in acel moment.
  • Achizitii publice, Schengen (Miercuri, 21 iulie 2010, 16:30)

    DanBruma [anonim]

    D-le Orban, e clar ca e o problema cu achizitiile publice, de achizitiile publice este legata coruptia in RO, MCV-ul urmareste justitia si combaterea coruptiei din RO. In consecinta, mi se pare normal ca raportul sa faca referire la asa ceva. De ce nu vi se pare normal si dvs? Pe de alta parte, dvs ati vrea acord Schengen cu un stat corupt sau in care justitia nu functioneaza cum trebuie (imixtiuni politice etc)? Eu unul nu as vrea.
    • raspuns (Miercuri, 21 iulie 2010, 16:59)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui DanBruma

      Includerea problematicii achizitiilor publice in raportul MCV ridica o problema de principiu. In decembrie 2006, cand a fost constituit mecanismul, au fost stabilite patru repere (benchmark) care trebuiau sa fie indeplinite pentru ca acest mecanism sa poata fi finalizat. In momentul de fata, prin introducerea chestiunilor legate de achizitiile publice au fost definite noi conditionalitati pe care partea romana le are de indeplinit in contextul mecanismului.

      Pe de o parte, sunt absolut de acord ca acele cerinte ale CE trebuie puse in practica, numai ca ele nu ar trebui sa fie verificate in contextul MCV, ci al procedurilor obisnuite prevazute de legislatia comunitara.

      Deci e vorba de un principiu care tine inclusiv de pozitia Romaniei (si Bulgariei) in raport cu toate celelalte state membre in procesul de evaluare a gradului de implementare a legislatiei in domeniul achizitiilor publice.

      Ca simplu cetatean, imi doresc mult ca romania sa adere la spatiul Schengen in martie 2011 si cred ca toti romanii isi doresc asta.


Abonare la comentarii cu RSS
Contributors
Euractiv


Proiect sustinut de Fundatia Konrad Adenauer
Proiect finantat de Uniunea Europeana
Proiectul "Implicare si simplificare. Instrumente online in sprijinul luptei anticoruptiei" este finantat de Uniunea Europeana prin Programul Facilitatea de Tranzitie 2007/19343.01.11 - Consolidarea sprijinului societatii civile in lupta impotriva coruptiei.

Aceasta sectiune nu reprezinta in mod necesar pozitia oficiala a Comisiei Europene. Intreaga raspundere asupra corectitudinii si coerentei informatiilor prezentate revine initiatorilor.

Pentru eventuale informatii si sesizari legate de proiectele PHARE contactati: cfcu.phare@mfinante.ro

Pentru informatii despre celelalte programe finantate de Uniunea Europeana in Romania, cat si pentru informatii detaliate privind aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, va invitam sa vizitati adresa web a Centrului de Informare al Comisiei Europene in Romania.
Dosare inchise cu sentinte definitive
Sesizarea ta aici

Ai cunostinta de un act de coruptie? Ne poti trimite aici informatii despre acesta, precum si fisiere audio, video sau documente legate de caz.


Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by