Motivare instanta: Arestarea preventiva a lui Ionel Arsene, necesara pentru inlaturarea starii de pericol pentru ordinea publica, evidentiata pe mai multe planuri

de V.M.     HotNews.ro
Marţi, 6 februarie 2018, 19:13 Dosare Anticoruptie


Ionel Arsene
Foto: Facebook/ Ionel Arsene
Curtea de Apel Bacau sustine ca arestare preventiva a lui Ionel Arsene, presedintele suspendat al Consiliului Judetean Neamt si liderul filialei judetene a PSD, era necesara pentru inlaturarea starii de pericol pentru ordinea publica, evidentiata de instanta pe mai multe planuri, noteaza News.ro.

Curtea de Apel Bacau precizeaza in motivarea deciziei de arestare preventiva a lui Ionel Arsene, presedintele suspendat al Consiliului Judetean Neamt si liderul filialei judetene a PSD, ca exista probe suficiente ca acesta ar fi savarsit infractiunea de trafic de influenta de care este acuzat.

"Judecatorul de drepturi si libertati de la Curtea de Apel Bacau apreciaza ca aceste probe sunt suficiente pentru a retine ca rezulta presupunerea rezonabila ca inculpatul a savarsit infractiunea de trafic de influenta, prin primirea sumei de 100.000 euro pentru ca acesta din urma sa-si exercite indirect influenta asupra lui H.G., presedinte al Agentiei Nationale de Integritate, cu scopul de a-l declara incompatibil pe T. C. (in acea perioada presedintele Consiliului Judetean Neamt si presedintele UNPR Neamt)", se arata in motivare.

Instanta considera ca privarea de libertate a lui Ionel Arsene este necesara pentru inlaturarea starii de pericol pentru ordinea publica.

"Raportand considerentele teoretice expuse la situatia concreta din dosar, Judecatorul de drepturi si libertati de la Curtea de Apel Bacau constata ca privarea de libertate a inculpatului e necesara pentru inlaturarea starii de pericol pentru ordinea publica, care se evidentiaza pe mai multe planuri, acestea intrepatrunzandu-se unele cu altele", precizeaza sursa citata.

Un prim plan, noteaza instanta, deriva din gravitatea abstracta a comiterii unor fapte de coruptie, gravitate recunoscuta drept una ridicata in orice societate democratica in care domnia legii este de cea mai importanta in dezvoltarea sa sub toate aspectele.

"O asemenea societate nu poate functiona normal fara ca persoanele care reprezinta o autoritate sau chiar o functie publica sa nu fie la adapost de orice banuiala de influenta, in alt mod decat cel reglementat legal sau administrativ. In considerarea acestui deziderat, primordial in asigurarea ordinii de drept, orice incercare de corupere a unui functionar se impune a fi sanctionata dur si imediat. Combaterea acestei maladii sociale a constituit o preocupare constanta pentru autoritati si face obiectul a numeroase instrumente juridice nationale si internationale", se mai arata in motivare.

Printre aceste instrumente juridice se afla Conventia Natiunilor Unite impotriva coruptiei, adoptata la New York, la 31 octombrie 2003, Conventia penala privind Coruptia a Consiliului Europei, adoptata la Strasbourg la 27 ianuarie 1999.

"Se subliniaza acolo ca fenomenul coruptiei constituie o amenintare pentru stabilitatea si siguranta societatilor, subminand institutiile si valorile democratice, valorile etice si justitia, compromitand dezvoltarea durabila si statul de drept; coruptia submineaza principiile de buna administrare, echitate si justitie sociala, denatureaza concurenta, impiedica dezvoltarea economica si pune in pericol stabilitatea institutiilor democratice si bazele morale ale societatii", se mai arata in motivare.

Instanta mai noteaza ca si din Strategia nationala anticoruptie, adoptata de Guvernul Romaniei, ca la nivelul perceptiei publice coruptia continua sa fie identificata ca o piedica in prestarea serviciilor publice de calitate la nivel central si local.

Totodata, Raportul Comisiei Europene privind progresele realizate de Romania in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare reitereaza recomandarea consolidarii politicii generale anticoruptie, cu deosebire la nivel inalt, mentioneaza motivarea Curtii de Apel Bacau.

Un al doilea plan se refera la conditiile concrete in care se presupune ca a fost comisa fapta.

"Inculpatul, la acea data avand calitatea de deputat si presedinte a organizatiei judetene a Partidului Social Democrat Neamt a facut o intelegere cu Primarul municipiului de resedinta de judet, Piatra-Neamt, (in cauza sunt suspiciuni ca la intelegere a participat si un om de afaceri) pentru a determina constatarea unei stari de incompatibilitate sau unui conflict de interese a Presedintelui Consiliului Judetean Neamt, prin traficarea, respectiv, cumpararea de influenta prin intermediari (inclusiv a unui ziarist, redactor sef la un cotidian national) a presedintelui Agentiei Nationale de Integritate, institutie publica special creata pentru a preveni si semnala astfel de situatii care constituie surse importante de coruptie si de obtinere frauduloasa de bani din bugetul public", mentioneaza Curtea de Apel Bacau.

Instanta considera ca in acest mod "s-a incercat deturnarea caracteristicilor si functiilor specifice unei institutii publice, care avea menirea de a sprijini combaterea coruptiei, in scop de rafuiala politica si de preluare a unei functii cu acces direct la o importanta sursa de bani publici, insa nu pe calea legala, fireasca intr-o democratie consolidata, anume prin obtinerea unui mandat de ales local".

Curtea mai precizeaza ca "modalitatea josnica" prin care s-a incercat inlaturarea unui oponent politic genereaza "un profund sentiment colectiv de respingere".

"Modalitatea josnica in care s-a incercat inlaturarea unui oponent politic dintr-o functie electiva importanta, prin ocolirea votului acordat in cadrul alegerilor locale, nu poate genera decat un profund sentiment colectiv de respingere si se constituie tocmai intr-o stare de pericol pentru ordinea publica, in care cetatenii trebuie sa aiba siguranta ca votul lor conteaza, ca o componenta esentiala a exercitarii suveranitatii populare", se mai arata in motivare.

Cel de-al treilea plan stabilit de Curtea de Apel Bacau este identificat tocmai in valorile sociale concrete care se presupune ca au fost lezate si au determinat apartenenta traficului de influenta la grupul infractiunilor de coruptie. Instanta noteaza ca prin fapta sa Ionel Arsene a declansat ¬noi valente daunatoare increderii in sistemul politic¬ pe care opinia publica trebuie sa-l perceapa dincolo de orice suspiciune de corupere.

"Lipsa unei riposte ferme a societatii ar induce un puternic sentiment de insecuritate sociala, de nesiguranta in opinia publica, ar intretine climatul infractional devoalat public prin acuzatia in materie penala adusa unui important lider politic local si ar crea inculpatului si celor tentati sa comisa fapte similare impresia ca pot persista in sfidarea legii, ceea ce practic ar echivala cu incurajarea tacita a acestora si la savarsirea unor fapte similare si cu scaderea increderii populatiei in capacitatea de riposta a justitiei si de protectie a statului, fapt care in final s-ar repercuta negativ asupra actului de justitie", mai mentioneaza sursa citata.

In finalul documentului, instanta noteaza ca interesul general reclama arestarea preventiva a lui Ionel Arsene.

"In consecinta, sintetizand cele expuse, Judecatorul de drepturi si libertati de la Curtea de Apel Bacau constata ca interesul general reclama privarea de libertate a inculpatului la acest moment, fara ca prin aceasta principii fundamentale ce guverneaza procesul penal, cum ar fi prezumtia de nevinovatie sau dreptul la aparare, sa fie afectate", se mai precizeaza in document.

Magistratii Curtii de Apel Bacau au admis, pe data de 29 ianuarie, propunerea procurorilor si au decis arestarea preventiva pentru 30 de zile a lui Ioan Arsene, presedinte al Consiliului Judetean Neamt si lider al filialei judetene a PSD. El fusese retinut pentru 24 de ore in 18 ianuarie, ulterior Tribunalul Bacau dispunand plasarea sa sub control judiciar.

Arsene este acuzat de catre procurorii DNA ca in 2013, in calitate de deputat si presedinte al organizatiei judetene Neamt a PSD, a primit de la o persoana (martor in cauza), suma de 100.000 euro "pentru a-si folosi influenta pe care a lasat sa se creada ca o are asupra unor persoane din conducerea Agentiei Nationale de Integritate, in scopul de a se constata nerespectarea dispozitiilor legale privind conflictul de interese si regimul incompatibilitatilor in cazul unei persoane care, la acea vreme, avea functie de conducere in administratia locala".

Banii remisi de martor intr-un restaurant situat pe raza municipiului Bucuresti urmau sa ajunga la persoanele respective prin intermediari.

Dupa arestarea sa preventiva, Ionel Arsene a fost suspendat din functia de presedinte al Consiliului  Judetean Neamt, prin ordin al prefectului.


Citeste mai multe despre   


















618 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS


Proiect sustinut de Fundatia Konrad Adenauer
Proiect finantat de Uniunea Europeana
Proiectul "Implicare si simplificare. Instrumente online in sprijinul luptei anticoruptiei" este finantat de Uniunea Europeana prin Programul Facilitatea de Tranzitie 2007/19343.01.11 - Consolidarea sprijinului societatii civile in lupta impotriva coruptiei.

Aceasta sectiune nu reprezinta in mod necesar pozitia oficiala a Comisiei Europene. Intreaga raspundere asupra corectitudinii si coerentei informatiilor prezentate revine initiatorilor.

Pentru eventuale informatii si sesizari legate de proiectele PHARE contactati: cfcu.phare@mfinante.ro

Pentru informatii despre celelalte programe finantate de Uniunea Europeana in Romania, cat si pentru informatii detaliate privind aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, va invitam sa vizitati adresa web a Centrului de Informare al Comisiei Europene in Romania.
Dosare inchise cu sentinte definitive
Sesizarea ta aici

Ai cunostinta de un act de coruptie? Ne poti trimite aici informatii despre acesta, precum si fisiere audio, video sau documente legate de caz.


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version