In acest dosar au fost trimisi in judecata:
- STANESCU ION ADRIAN, consilier asistent la Directia generala pentru politici si programe in domeniul societatii informationale din cadrul Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale (MCSI),
- SAVULESCU ANDREI, director general la Directia generala pentru politici si programe in domeniul societatii informationale din cadrul MCSI, ambii pentru infractiunea de abuz in serviciu cu obtinere de foloase necuvenite pentru sine sau pentru altul
- FLORICA CLAUDIU IONUT si PESCARIU DINU MIHAIL, reprezentanti in fapt/drept ai D.Con-Net AG, pentru instigare la infractiunea de abuz in serviciu cu obtinere de foloase necuvenite pentru sine sau pentru altul
- TATOMIR CALIN, director general Microsoft Romania SRL, pentru complicitate la infractiunea de abuz in serviciu cu obtinere de foloase necuvenite pentru sine sau pentru altul
Care sunt acuzatiile procurorilor:
In luna aprilie a anului 2009 expira contractul comercial de inchiriere licente Microsoft nr.0115RO/15.04.2004.
Sandu Gabriel, in calitate de ministru al Comunicatiilor si Societatii Informationale, a optat pentru varianta incheierii unui nou contract de inchiriere software, fapt care nu se putea realiza decat prin organizarea unei licitatii publice in conditiile OUG 34/2006 privind achizitiile publice.
In acest context, Dinu Pescariu si Florica Claudiu, in calitate de reprezentanti in fapt/drept ai societatii D.CON.NET AG, prin intermediul unui om de afaceri, au luat legatura cu ministrul Sandu caruia i-au si platit in acest scop suma de 2.196.035 euro (pentru aceste fapte, prin Sentinta nr.258/24.03.2016 pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie-Sectia Penala, in dosarul nr.1191/1/2015, au fost condamnati Cocos Dorin si Sandu Gabriel pentru trafic de influenta).
In urma intelegerii cu ministrul Sandu Gabriel, acesta din urma a aprobat documentatia de atribuire aferenta procedurii de licitatie deschisa, initiata pentru "Achizitionarea dreptului de utilizare de produse software prin inchiriere cu optiune de cumparare". Documentatia care a stat la baza licitatiei (referat de necesitate si caiet de sarcini) continea conditii restrictive nejustificate de participare la licitatia organizata de catre MCSI, fiind favorizata in acest mod D.Con-Net AG, in calitate de lider al unei asocieri din pare facea parte si firma Dim Soft SRL.
Astfel, s-au impus conditii conform carora participante la licitatie puteau sa fie doar firme care avusesera incheiate contracte de un anumit tip si peste o anumita valoare si care sa fi fost executate in Romania, in ultimii trei ani. Conditiile respective erau indeplinite de o singura societate din lume, respectiv Dim Soft SRL.
In vederea stabilirii conditiilor restrictive de participare la licitatie prin care sa fie favorizata asocierea D.Con-Net AG din care facea parte firma Dim Soft SRL, Florica Claudiu Ionut a avut mai multe intalniri cu Sandu Gabriel pentru a-i transmite acele conditii restrictive care sa fie inserate in caietul de sarcini. Documentatia de atribuire aferenta procedurii de licitatie deschisa a fost intocmita si avizata de catre functionarii din cadrul MCSI, si anume Stanescu Ion Adrian si Savulescu Andrei.
Concret, la elaborarea, avizarea si aprobarea documentatiei de atribuire a contractului finantat din bani publici, Stanescu Ion Adrian, Savulescu Andrei si Sandu Gabriel au incalcat dispozitii din OUG nr.34/2006 (actual din Legea nr.98/2016 privind achizitiile publice), precum si dispozitii din OG nr.119/1999, privind controlul intern si controlul financiar preventiv.
In favorizarea D.Con-Net AG in castigarea licitatiei s-a implicat si Tatomir Calin, directorul general Microsoft Romania la acel moment, prin cooptarea firmei SC DIM SOFT SRL in cadrul asociatiei de firme care urma sa participe si sa castige licitatia publica. Acesta a contribuit si la stabilirea acelor conditii restrictive pe care sa le indeplineasca doar firma cooptata de el in cadrul asocierii.
Sprijinul acordat de catre Tatomir Calin D.Con-Net AG, in calitate de lider al asocierii, a rezultat si din faptul ca acesta a refuzat sa transmita catre un alt potential participant la licitatie, o scrisoare de confirmare din partea producatorului privind acordul acestuia pentru livrarea orelor de consultanta si suport (aceasta fiind una dintre cerintele restrictive impuse in documentatia de atribuire).
In urma castigarii licitatiei publice, a fost incheiat contractul de furnizare de produse nr.35/09.09.2009 dintre MCSI si consortiul D-Con.Net AG, in calitate de lider al asocierii. Din asociere facea parte si Dim Soft SRL. Valoarea totala a contractului reprezentand suma ce trebuia platita de minister era de 90.182.344,76 euro.
Platile au fost efectuate conform graficului convenit prin contract.
Furnizorul de licente a facturat catre SC DIM SOFT SRL, membra a asocierii care a castigat licitatia, doar 38.786.000 euro, reprezentand pretul licentelor cu discount, reducere aplicata in considerarea Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale. Liderul asocierii, D.Con-Net AG, a refacturat insa catre Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale suma de 90.182.344,76 euro.
Prejudiciul retinut este in suma de 51.396.344,76 euro si reprezinta diferenta dintre suma platita de Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale (90.182.344,76 euro) si suma care a fost facturata de catre furnizorul de licente catre SC DIM SOFT SRL (38.786.000 euro). Totodata, a fost creat un folos necuvenit in favoarea D.Con-Net AG.
Persoanele care ar fi contribuit la producerea acestui prejudiciu sunt Stanescu Ion Adrian, Savulescu Andrei, Sandu Gabriel, Florica Claudiu Ionut, Pescariu Dinu Mihail si Tatomir Calin.
Inculpatilor Stanescu Ion Adrian, Savulescu Andrei, Florica Claudiu Ionut, Pescariu Dinu Mihail si Tatomir Calin li s-au adus la cunostinta calitatea procesuala si acuzatiile, in conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedura penala.
Pe timpul cat se afla sub control judiciar, inculpatii trebuie sa respecte urmatoarele obligatii:
- - sa se prezinte la organul de urmarire penala, la judecatorul de camera preliminara sau la instanta de judecata ori de cate ori sunt chemati;
- - sa informeze de indata organul judiciar care a dispus masura cu privire la schimbarea locuintei;
- - sa se prezinte la organul de politie desemnat cu supravegherea lor, conform programului de supraveghere intocmit de organul de politie sau ori de cate ori sunt chemati.
- - sa nu depaseasca teritoriul Romaniei, decat cu incuviintarea prealabila a organului de urmarire penala competent;
- - sa nu se apropie de persoanele mentionate in ordonanta de dispunere a controlului judiciar si sa nu comunice cu acestia direct sau indirect, pe nici o cale;
- - sa nu detina, sa nu foloseasca si sa nu poarte arme.
Ca e mai prost si mai scump decat Linux.
PS. Florica, Sandu si ceilalti, asijderea !
In alta ordine de idei as vrea sa stiu cand urmeaza sa se prescrie acuzatiile aduse de procurorii DNA. Faptele au avut loc in 2009 si procesul nici n-a inceput.
dar uitati-va cum se calculeaza prejudiciul:
-firma A cumpara de la B (microsoft) software/servicii de 40 milioane.
-firma A vinde la firma C cu 90 de milioane.
-diferenta intre vanzare si cumparare, 50 de milioane, este prejudiciu.
In economia de piata se cheama profit, iar prin extrapolare, actiunea imi arata ca toate firmele care vand cu profit au produs prejudicii cumparatorului, echivalent cu profitul obtinut.
Suma e imensa, pe masura ticalosiei fara limite a acestor indivizi. Stai si te intrebi: cum e posibil asa ceva? Se descopera doar prin noroc asemenea faradelegi revoltatoare? Nu exista mecanisme de cenzura a acestor huligani ajunsi in pozitii de a controla felli uriase din banul public si concomitent de a conduce mega-tilharii? Sintem multumiti ca au fost prinsi, si atit? Nu stiu daca va reprezentati imensitatea sumei: este cit bugetul Camerei Deputatilor, ori cit bugetul Curtii de Conturi, ori de 2 ori bugetul Senatului (institutii cu mii de functionari), ori mai mult decit bugetul unui oras mare ca Alba Iulia.
Prima rundă a fost cu Cocoș, Pinalti și Sandu, la valoare mică de câteva milioane euro.
A doua rundă a fost lansată în 2016, avându-i ca actori pe Nica, Bejenariu, Florică, Pescariu, pentru un prejudiciu de 67 milioane de dolari la achiziția licențelor în 2003. A fost blocată de Dragnea în parlament ca să-i protejeze pe Bejenariu și ceilalți inculpați pesediști.
Runda a treia e descrisă în articolul de față și este de la prelungirea închirierii licențelor.
Simplificat, lucrurile au fost cam așa: Microsoft a negociat cu guvernul, reprezentat prin MCSI, intrarea în legalitatea folosirii software-ului la nivelul instituțiilor bugetare, acordând o reducere de cca 45%, față de prețul de listă. Escrocii au aranjat ca livrarea să se facă prin firma lui Florică prin Austria, iar guvernul să plătească prețul de listă, nu cel negociat cu Microsoft, iar diferența să și-o însușească. Ceea ce au și făcut.
Microsoft din USA susține că n-a știut și că a livrat la prețul negociat. Infractorii au considerat că dacă guvernul a plătit prețul de listă, nimeni nu se va sesiza. Totuși, în lumea IT escrocheria era cunoscută încă din 2003, însă atunci procurorii nu-i cercetau pe guvernanți și gruparea lor mafiotă.
În perioada 2006-2009, Claudiu Florică era singurul furnizor de PC-uri Fujitsu Siemens la instituțiile de stat, măsluind caietele de sarcini, astfel încât numai el să participe la licitații. Nicio contestație nu a fost acceptată, deși toată lumea cunoștea frauda. Aștept cu interes când va deschide DNA un dosar și pentru acele fraude, ridicate la zeci sau sute de milioane de euro.