Procurorii arata ca "exista indicii rezonabile" ca Daniel Chitoiu a initiat o ordonanta de urgenta, in octombrie 2013, cu scopul de a sprijini "grupul infractional constituit pentru a favoriza interesele S.C. CARPATICA ASIG S.A., in lipsa unei urgente reale si cu eludarea procedurii prealabile reglementate de Hotararea Guvernului nr. 561/2009".
Ordonanta, care a si fost adoptata de Guvern, a facut posibila inlaturarea din Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara a lui Tudor Daniel George, vicepresedinte pe sectorul de supraveghere a asigurarilor, si inlocuirea acestuia cu o persoana "care urma sa garanteze, in mod fraudulos, protectia intereselor financiare ale S.C. CARPATICA ASIG S.A.", mai arata procurorii DNA.
UPDATE: Procurorul general Tiberiu Nitu a transmis Camerei Deputatilor cererea DNA prin care se solicita aviz pentru inceperea urmaririi penale impotriva deputatului PNL Daniel Chitoiu.
Citeste si:
- Daniel Chitoiu: Anchetarea mea este un abuz, sunt dispus sa merg sa dau explicatii
- Daniel Chitoiu, despre solicitarea de incepere a urmaririi penale: O surpriza neplacuta, am aflat din presa
Comunicatul DNA
In conformitate cu prevederile art. 109 alin. 2 din Constitutia Romaniei, art. 12 si 19 din Legea nr. 115/1999 si ale Deciziei nr. 270/10.03.2008 a Curtii Constitutionale, procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie a transmis procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie referatul in vederea sesizarii Camerei Deputatilor pentru formularea cererii de efectuarea urmaririi penale fata de CHITOIU DANIEL pentru savarsirea infractiunilor de abuz in serviciu si constituirea unui grup infractional organizat, in perioada in care avea calitatea de ministru al Finantelor Publice.
Cererea referitoare la efectuarea urmaririi penale are in vedere faptul ca, in acest moment, exista indicii rezonabile potrivit carora, in cursul lunii octombrie 2013, numitul Chitoiu Daniel a initiat adoptarea unei ordonante de urgenta al carei scop exclusiv era sprijinirea grupului infractional constituit pentru a favoriza interesele S.C. CARPATICA ASIG S.A., in lipsa unei urgente reale si cu eludarea procedurii prealabile reglementate de Hotararea Guvernului nr. 561/2009.
Demersul avea ca scop inlaturarea din Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara a lui Tudor Daniel George, vicepresedinte pe sectorul de supraveghere a asigurarilor, precum si inlocuirea acestuia cu o persoana care urma sa garanteze, in mod fraudulos, protectia intereselor financiare ale S.C. CARPATICA ASIG S.A.
Avand in vedere ca membrii Consiliului sunt numiti de catre Parlament, in sedinta comuna a celor doua camere, pentru un mandat de 5 ani, iar revocarea lor se dispune dupa aceeasi procedura doar daca nu mai indeplinesc conditiile de numire, singura modalitate in care putea fi atins acest rezultat era modificarea conditiilor prevazute pentru numirea membrilor consiliului.
Probele administrate au relevat ca, in calitate de ministru al Finantelor Publice, Chitoiu Daniel a initiat un proiect de ordonanta de urgenta care reducea numarul membrilor consiliului si prevedea noi cerinte legate de calificarile profesionale minime, fiind introdusa conditia experientei profesionale de minimum 9 ani de la data absolvirii studiilor.
Aceasta cerinta nu exista anterior si il excludea din sfera persoanelor eligibile pe Tudor Daniel George, singurul dintre membrii Consiliului care nu indeplinea conditia, avand in vedere ca nu isi echivalase studiile efectuate in strainatate.
Probele administrate in cauza au aratat ca noile dispozitii urmareau exclusiv eliminarea lui Tudor Daniel George, iar conditiile de experienta au fost modificate de mai multe ori, in diferite etape de redactare a proiectului, pentru a fi adaptate situatiei personale a acestuia si pentru a evita excluderea altor membri care aveau o experienta apropiata.
In nota de fundamentare au fost invocate angajamentele pe care Autoritatea de Supraveghere Financiara si le-ar fi asumat cu Fondul Monetar International si cu reprezentantii Comisiei Europene, desi, potrivit probelor administrate, a rezultat ca aceasta mentiune a fost introdusa doar pentru a convinge membrii Guvernului de urgenta reglementarii si pentru a-i determina sa accepte criteriile de experienta stabilite in mod arbitrar.
Proiectul a fost transmis spre avizare Ministerului Justitiei care a formulat observatii de esenta, invocand interdictia constitutionala a introducerii de incompatibilitati care restrang dreptul la munca pe calea ordonantei de urgenta. Totodata, a fost invocat caracterul potential neconstitutional al unei ordonante urgenta care modifica dispozitiile referitoare la membrii consiliului, la mai putin de trei luni de la adoptarea de catre Parlament a unei legi care reglementa acelasi domeniu.
Desi Hotararea de Guvern nr. 561/2009 prevedea ca, intr-o asemenea situatie, initiatorul trebuie sa intocmeasca o nota justificativa in care sa indice modalitatea in care si-a insusit observatiile sau sa prezinte argumentele pentru care nu si le-a insusit, Chitoiu Daniel a transmis proiectul catre Secretariatul Guvernului fara a inlatura prevederile contestate si fara a intocmi nota mentionata.
Ulterior, proiectul de ordonanta a fost supus aprobarii pe lista suplimentara a sedintei de Guvern din dimineata zilei de 16 octombrie 2013, fara a exista avizul Consiliului Legislativ, desi acesta era obligatoriu potrivit prevederilor art. 24 alin. 2 din H.G. nr. 561/2009.
In cursul aceleiasi zile, a fost adoptata in forma propusa de initiator, Ordonanta de urgenta nr. 94 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 93/2012 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii de Supraveghere Financiara, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania, care a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei in 18 octombrie 2013.
Initierea unui act normativ care nu urmareste un imperativ social, ci protejarea intereselor unui grup si care nu se adreseaza unei situatii generale, ci unei persoane determinate, in lipsa unei urgente reale si cu eludarea procedurii prealabile, reprezinta o indeplinire defectuoasa a atributiilor care ii reveneau in calitate de ministru.
In referatul procurorilor se arata ca, prin faptele descrise au fost aduse vatamari atat intereselor Guvernului Romaniei si Autoritatii de Supraveghere Financiara, institutii cu rol esential in garantarea respectarii legii si a principiului transparentei institutionale si care ar trebui sa actioneze exclusiv in interesul public, cat si lui Tudor Daniel George, vicepresedinte pe sectorul de supraveghere a asigurarilor, care a fost nevoit sa demisioneze din functia ocupata. In acelasi timp, grupul infractional care viza protejarea intereselor S.C. CARPATICA ASIG S.A. ar fi obtinut un folos nepatrimonial prin adoptarea acestui act normativ, constand in posibilitatea de a influenta deciziile autoritatii de supraveghere si control.
Solicitarea intra sub incidenta art. 305 alin 4 din C.P.P., prin urmare, persoana fata de care s-a solicitat sesizarea Camerei Deputatilor pentru formularea cererii de efectuarea urmaririi penale beneficiaza de prezumtia de nevinovatie.
- Ordonanta de urgenta care ar fi dus la inlaturarea lui Daniel Tudor din ASF a fost initiata de Daniel Chitoiu si intocmita de Dan Radu Rusanu - acuza procurorii DNA
Sotia lui Daniel Chitoiu (director in ASF) si nasul sau, Dan Radu Rusanu (seful ASF) sunt deja urmariti penal in dosarul ASF - Carpatica Asig.
Procurorii DNA au dispus vineri, 21 februarie, urmarirea penala impotriva lui Dan Radu Rusanu, presedintele ASF, una dintre acuze fiind tocmai faptul ca acesta ar fi intocmit, in fapt, proiectul ordonantei de urgenta in care s-ar fi introdus un criteriu de incompatibilitate care sa-l dea jos pe vicepresedintele ASF, Daniel Tudor, in vederea inlocuirii acestuia cu Mirzac Marian, alti doi urmariti penal in acest dosar.
Conform procurorilor DNA, Marzac ar fi vrut postul de vicepresedinte pentru a putea proteja mai bine interesele firmei de asigurari Carpatica, iar pentru asta ar fi urmat sa se foloseasca si de relatia pe care o avea cu presedintele ASF, Dan Radu Rusanu, fost vicepresedinte al PNL, finul ministrului Finantelor, Daniel Chitoiu, si al sotiei acestuia, Laura Chitoiu.
"Cel de-al doilea obiectiv urmarit de MIRZAC MARIAN, respectiv, crearea unui pol de influenta in cadrul A.S.F., si chiar ocuparea functiei de vicepresedinte al Autoritatii de Supraveghere Financiara, situatie din care ar fi putut proteja in mod deplin interesele S.C. CARPATICA ASIG S.A., a presupus din partea inculpatului eforturi canalizate in principal in sfera factorului politic.
Astfel, inculpatul MIRZAC MARIAN, care declarase un razboi fatis invinuitului TUDOR DANIEL GEORGE, a intervenit si a sustinut prin prisma relatiilor pe care le avea cu presedintele A.S.F. (cunoscut in mediul colocvial al apropiatilor acestuia ca fiind 'unchiul') initierea si adoptarea unei Ordonante de urgenta de catre Guvern, care sub pretinsa indeplinire a exigentelor Comisiei Europene, a avut drept obiectiv introducerea unor incompatibilitati ce l-au obligat pe numitul TUDOR DANIEL GEORGE sa isi prezinte demisia", sustin anchetatorii DNA in acest dosar.
- Ce a facut Guvernul? Rolul premierului Ponta, al vicepremierului Chitoiu si al ministrului Voinea
Incompatibilitatea pe care ar fi dorit-o Mirzac impotriva lui Daniel Tudor urma sa fie adoptata in Parlament printr-o lege de modificare a OUG 93/2012, privind infiintarea ASF.
Presupusele planuri au fost insa date peste cap in 16 octombrie 2013, cand senatorii din Comisiile economica si de buget-finate s-au opus.
Atunci, s-ar fi trecut la planul B - Guvernul urma sa introduca incompatibilitatea care sa il demita pe Tudor de la ASF, printr-o ordonanta de urgenta.
"In conditiile in care amendamentul privind reglementarea unei incompatibilitati care sa-l vizeze exclusiv pe invinuitul TUDOR GEORGE-DANIEL nu era agreat de membrii celor doua comisii, s-a promovat o noua incompatibilitate (care, de asemenea, il viza exclusiv pe invinuitul TUDOR GEORGE-DANIEL), promovarea acesteia facandu-se printr-un proiect de Ordonanta de urgenta, proiect care a fost introdus pe lista suplimentara a sedintei de Guvern din chiar dimineata zilei de 16 octombrie 2013. Acest proiect a fost adoptat de Guvern, devenind Ordonanta de urgenta nr. 94/2013 din data de 16 octombrie 2013, publicata in monitorul Oficial nr. 643 din 18 octombrie 2013", acuza procurorii DNA.
"Cercetarile efectuate in cauza au evidentiat faptul ca inculpatul MIRZAC MARIAN cunostea aceste demersuri si urmarea maximalizarea sanselor de 'reusita' a adoptarii acestui act normativ", mai afirma anchetatorii.
Prin OUG 94/2013, Guvernul a introdus o noua conditie pentru membrii Consiliului ASF: "o experienta profesionala in domeniul financiar, al institutiilor de credit si/sau al institutiilor financiare nebancare de minimum 9 ani ani de la data absolvirii studiilor" relevante in domeniile de activitate ale Autoritatii. De asemenea, s-a introdus conditia ca membrii Consiliului ASF sa nu fie rude sau afini pana la gradul al treilea cu membrii Birourilor penamenante ale Parlamentului. In plus, numarul membrilor Consiului ASF s-a redus de la 11 la 9.
In 17 octombrie 2013, Daniel Tudor a anuntat ca renunta la postul de membru al Consiliului ASF, intrucat sotia sa, Doina Tudor, era senator. Ea nu era, insa, membru al Biroului permanent al Senatului.
Ordonanta de urgenta la care fac referire procurorii este semnata de premierul Victor Ponta si contrasemnata de vicepremierul Daniel Chitoiu si de ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea.
De asemenea, nota de fundamentare a ordonantei ii are ca semnatari pe Chitoiu si pe Voinea.
STENOGRAME:
De altfel, intr-o discutie - interceptata de anchetatori - intre Mirzac si Laura Chitoiu, sotia ministrului de Finante, Mirzac il indica pe Daniel Chitoiu ca posibil initiator al ordonatei de urgenta carea avea sa-l dea jos pe viecpresedintele ASF Daniel Tudor.
In discutia din 15 octombrie, Laura Chitoiu il intreaba pe Mirzac cine a fost cu ideea emiterii ordonantei de urgenta de catre Guvern.
Mirzac ii raspunde ca proiectul ar fi putut pleca chiar de la sotul ei, vicepremierul Daniel Chitoiu.
"Da. Uite... de la cine, dar s-ar putea sa fi plecat chiar de la Dan (referire la Chitoiu Daniel, ministru al finantelor publice - nota procurorilor), ca probabil el e initiatoru. El mi-a zis, ca l-am intrebat 'Ai fost la el?' si a zis 'Nu, nu, nu, ca era la guvern. Nu stiu unde naiba a fost... mi-a zis ca ...era la guvern", a raspuns Mirzac, potrivit stenogramei depuse la dosar.
N-ai gasit si tu unul mai "Handsome" pentru comparatie?
Sugestia mea este sa-ti pastrezi ideea pentru cand vine randul lui Ponta!
PS: Vezi sa nu te imbolnavesti de icter pana atunci!
Hai, sanatate!
Ideal ar fi sa pice toti hotii, coruptii si smenarii, dar nu cred ca am sa traiesc sa vad asta
%) sau USD-isti (eroare maxim 1 %) sau PSD-isti (eroare 0%!)
Nu te mai incurca. Fii profesionist.
vrei sa-ti pierzi simbria?
Plus ca ne bagi in ceata pe noi, astia, basistii.
auzi?!....tu cum stii care iti este mai sef?.....ca vad ca oricum si tu ii incurci.......tie cine iti spune ce sa scrii?.....
sau
Interlop PNL-ist?
Sau
Interlop PSD-ist?
Plus ca niste interlopi mai mititei gasesti si pe la UDMR/PDL/PMP/PAC, etc.
Am avut cel mai "cinstit" guvern!
E uite ca l-a prins ghionoaia ....mana lunga a dreptatii l-a inhatat in aceasta zi de marti !!!!
La mai mare DNA-ule ....
Sus la PONTA , ANTONESCU, SARBU, ZGONEA ....
Usor usor se strange latul ...
e suficient ca dna sa-si faca treaba.
asa o sa cada si mafiotul ponta, sunt sigur de asta.
ws
La Multi Ani cu sanatate pentru domnul Chitoiu!!!!
Guvernul din umbra (de la umbra) al PNL e taaaaaaareeeeee !
Această semnătură presupunea, cum ar presupune şi astăzi dacă proiectul de ordonanţă va fi aprobat, un onorariu pe care l-ar fi încasat consultantul fiscal. El nu trebuie nici măcar să citeasca documentele justificative pentru că nu este supus niciunei sancţiuni legale în cazul în care semnează o declaraţie fiscală greşită sau falsă, după caz. Aşadar semnătura lui e de ajuns pentru bani şi nici nu răspunde dacă e ceva în neregulă.
Preţul unei semnături e greu de stabilit acum, dar n-ar fi deloc mic având în vedere că membrii Camerei lui Chiţoiu sunt puţini (4.000 sunt înscrişi în Registrul Consultanţilor), iar firme care depun Formularul 101, vreo 500.000. O afacere cu clienţi berechet, captivi, asigurată de lege. O taxă legală de protecţie sau, un fel de şpagă legală.(Economica.net)