Marian Tutilescu, seful departamentului Schengen din MAI, si Mihai Botorog, directorul general Departamentul Consular din MAE, au discutat online despre pregatirea pentru aderarea la Schengen si coruptia la frontiere si in consulate
Cum stau, de fapt, lucrurile, cat de pregatiti suntem, ce mai e de facut? Poate fi combatuta eficient coruptia de la frontiere si din consulate, despre care scrie presa de la noi? Responsabilii de aceste probleme - secretarul de stat in MAI, Marian Tutilescu, seful departamentului Schengen, si directorul general Mihai Botorog de la Departamentul Consular din MAE - au discutat online cu cititorii HotNews.ro.
Un uriaș adormit ar putea ucide viața din oceane / Mark Zuckerberg și-a făcut de râs metaversul / Noi filme „Lord of The Rings” la orizont
Când vremea o ia razna pentru o lună - O „plimbare” virtuală printre extremele de frig și căldură în cele 12 luni ale anului
„Nu mai vorbiți veverițelor, că vă iau și vă prind de coadă și apoi mă excit”. Girl Up, rețeaua adolescentelor care luptă împotriva abuzurilor sexuale din școli
Zelenski spune că situația de pe front devine din cea în ce mai grea. Hanna Maliar: Rușii și-au desfășurat toate forțele pentru a încercui Bahmut
Răsturnare de situație în cazul morții Dariei Dughina. Un grup clandestin anti-Putin a ucis-o pe fiica lui Aleksandr Dughin, susține un fost deputat rus
Proiect finantat de Uniunea Europeana | |
Proiectul "Implicare si simplificare. Instrumente online in sprijinul luptei anticoruptiei" este finantat de Uniunea Europeana prin Programul Facilitatea de Tranzitie 2007/19343.01.11 - Consolidarea sprijinului societatii civile in lupta impotriva coruptiei. Aceasta sectiune nu reprezinta in mod necesar pozitia oficiala a Comisiei Europene. Intreaga raspundere asupra corectitudinii si coerentei informatiilor prezentate revine initiatorilor. Pentru eventuale informatii si sesizari legate de proiectele PHARE contactati: cfcu.phare@mfinante.ro Pentru informatii despre celelalte programe finantate de Uniunea Europeana in Romania, cat si pentru informatii detaliate privind aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, va invitam sa vizitati adresa web a Centrului de Informare al Comisiei Europene in Romania. |
- 16 ani 3 luni
- 15 ani 11 luni
- 15 ani 6 luni
- 11 ani 10 luni
- 11 ani 8 luni
- 4513 zile
- 4316 zile
- 3982 zile
- 3896 zile
- 3896 zile
- 7834 zile
- 4507 zile
- 6073 zile
- 6648 zile
- 4060 zile
- 3912 zile
- 6499 zile
- 5852 zile
- 6457 zile
- 3954 zile
- 4519 zile
- 6192 zile
- 7026 zile
- 5596 zile
- 5523 zile
- 6578 zile
- 6551 zile
- 3608 zile
- 4759 zile
- 6552 zile
- 4011 zile
- 3827 zile
- 4821 zile
- 5625 zile
- 5639 zile
- 6459 zile
- 5620 zile
- 3904 zile
- 3871 zile
- 4744 zile
- 6262 zile
- 4784 zile
- 6045 zile
- 4337 zile
- 6391 zile
- 4898 zile
- 3834 zile
- 4057 zile
- 5169 zile
- 3847 zile
- 4093 zile
- 6909 zile
- 5817 zile
- 5106 zile
Inca un detaliu: la Stuttgart, Romania nu are un consulat de cariera, doar un consulat onorific, care nu are atributul de a emite vize.
1. Este adevarat ca saptamana trecuta inca se mai faceau achizitii pentru Sistemul de Informatii Schengen (mobilier - vedeti SEAP)? Nu vi se pare ca lucrurile se fac pe ultima suta de metri?
2. Sunteti de acord cu nota data de think-tankul romanesc mentionat anterior sau considerati ca v-ati facut temele de nota zece, adica perfect?
3. Daca ratam acest obiectiv pe mana dumneavoasta (daca acesta va fi motivatia consiliului JAI) sunteti gata sa va asumati raspunderea?
2. Nu sunt de acord, pentru ca este imposibil sa acorzi o nota globala pe un domeniu atat de complex. Unele obiective au fost indeplinite la cota maxima, altele pot fi apreciate cu note de 8 sau 9, dar nota nu are relevanta in evaluarea Comisiei. Fiecare evaluare este urmata de recomandari punctuale a caror implementare e monitorizata de Comisia Europeana.
3. Imi voi asuma raspunderea pentru indeplinirea conditiilor tehnice in vedere aderarii, dar trebuie sa stiti ca proiectul de decizie privind admiterea Romaniei in Schengen nu va fi promovat la Comisie decat in cazul unei evaluari pozitive.
Aderam la Spatiul Schengen pe data de 27 martie 2011?
In momentul de fata, un numar redus de state membre incearca sa faca unele conexiuni ale procesului de aderare la Shengen cu alte problematici si indeosebi evaluarea Comisiei Europene pe domeniul justitiei si combaterea coruptiei. Impreuna cu Ministerul Justitie si cu Ministerul Afacerilor Externe, desfasuram o ampla campanie politico-diplomatica pentru a implementa, pe de o parte, recomandarile din rapotul pe justitie si pe de alta parte, pentru a convinge statele membre ca avem capacitatea sa asiguram in mod corespunzator securitatea externa a spatiului Schengen.
1. Oficialul german se referea la cei doi mai sus mentionati cand vorbea de coruptie?
2. Daca gresesc, atunci cine aproba eliberarea vizelor in frontiera si la consulate si ce mecanisme de eliminare a coruptiei au fost prevazute astfel incat sa fie eliminate suspiciunile de coruptie in acest domeniu?
ce garantii puteti da ca totul va fi perfect la evaluari, astfel incat sa nu fie si mai duri in analiza expertii europeni?
in ce stadiu suntem cu terminalul de la Otopeni si cu sistemul informatic, unde se spunea ca sunt probleme.
In ceea ce priveste SIS acesta este un sistem de baze de date referitoare la persoane si bunuri care prezinta interes politienesc (persoane urmarite in vbederea arestarii, pers. disparute, pers. cautate pentru a participa la o procedura judiciara, bunuri furate, pierdute, etc).
Biroul national SIRENE, care exista in toate statele membre, reprezinta interfata umana a SIS. El ofera informatii suplimentare cu privire la semnalarile nationale.
Evaluarea va consta in verificarea functionalitatii sistemului informatic national de semnalari (SIS) si la modul in care autoritatile de aplicare a legii (politie, politie de frontiera, jandarmerie) consulta si implementeaza procedurile specifice fiecarui tip de alerta in parte.
Sistemul informatic national de semnalari a fost realizat si testat cu sistemul central de la Strasbourg, urmand ca in zilele urmatoare sa fie incarcate toate datele sistemului central care vor fi utilizate in procedura de efectuare a verificarii persoanelor suspecte. S-a facut pregatirea personalului propriu. Azi a fost finalizata o preevaluare cu sprijinul unor experti olandezi si in perioada urmatoare vom finaliza procesul de pregatire in asa fel incat ultima vizita de evaluare sa fie trecuta cu succes.
In privinta terminalului Otopeni, acesta va fi evaluat sub aspectul indeplinirii criteriilor tehnice privind separarea fluxurilor de calatori, semnalistica aferenta si facilitatile pentru politia de frontiera (spatii pentru migranti, azilanti, etc) si conform graficului intocmit impreuna cu constructorul, lucrarile necesare pentru indeplkinirea conditiilor tehnice vor fi finalizate in 4 noiembrie. terminalul insa va deveni operational in luma martie 2011, dupa amenajarea spatiilor comerciale si instalarea sistemelor de transfer a calatorilor catre aeronave.
v-a deranjat ca, asa cum au spus ei, ati primit nota 9 si nu 10 pentru pregatire?
in plus, ei spun ca nu este nevoie de CI biometrice, ca e o cheltuiala in plus, nu o cerinta Schengen. explicati putin cum stau lucrurile.
multumesc
Au fost unele probleme de comunicare cu membrii organizatiei - la nivelul colaboratorilor mei din Depart. Schengen - pe care mi le asum. In prezent am luat masurile necesare pentru imbunatatirea comunicarii cu aceasta organizatie, pentru a evita prezentari eronate sau aprecieri eronate cu privire la stadiul pregatirilor Romaniei in vederea aderarii.
Nu m-a deranjat noata primita, asa cum raspundeam anterior unui interlocutor, in unele domenii meritam note de 8 sau 9, in altele de 10, dar per ansamblu am luat toate masurile a.i. evaluarea sa fie trecuta cu succes.
Procesul de evaluare va continua si dupa aderarea efectiva a Romaniei la Schengen, iar nivelul de pregatire al statelor membre este intotdeauna perfectibil. feicare evaluare se finalizeaza cu recomandari a caror implementare se monitorizeaza de catre Comisie.
Intr-adevar, eliberarea CI biometrice nu reprezinta o conditie pt aderarea la Spatiul Schengen, dar exista o directiva a CE in acest sens care impune obligatia statelor membre de a reliza documente de idnetitate la anumite standarde. Acesta este motivul pentru care Romania si-a propus sa realizeze in perioada urmatoare si CI biometrice.
am auzit ca s-a incercat o pacalire a expertilor europeni purtand niste echipamente de la EADS pe granita vazuta, pentru ca s-au achizitionat mai putine. iar europenii s-au prins, verificand numarul de serie a al aparatelor. facand astfel de gesturi ne asiguram intrarea in Schengen la timp?
Nu cunosc situatia la care va referiti, nu a existat o asemenea constatare a expertilor europeni. In ceea ce priveste securizarea frontierei externe a spatiului Schengen, s-a facut atat prin contractul cu EADS, cat si printr-o serie de contracte din fondurile aferente facilitatii Schengen pentru realizarea unei dotari complete, care sa creasca nivelul de securitate la frontiera externa.
Echipamentele achizitionate in afara contractului cu EADS sunt complementare, iar implementarea acestor contracte se finalizeaza in aceasta perioada.
Pe de alta parte, trebuie sa va confirm ca exista astfel de retele de trafic de persoane (minori, persoane cu handicap, persoane in varsta) dinspre romania catre state membre UE - Franta, Anglia, Italia - si ca desfasuram activitati in parteneriat cu politiile din aceste state pentru a combate acest gen de infractiune.Exista si rezultate pozitive ale acestor activitati de colaborare si unul dintre ele a fost recent prezentat in presa in relatia cu Marea Britanie.
Care va fi impactul aderarii Romaniei la Schengen pe frontierele non-UE (Ucraina, Rep Moldova)? Ce posibilitati de dezvoltare economica (infrastructura, comert, transporturi etc) vor fi stimulate in aceste zone in momentul in care Romania adera la spatiul Schengen?
Multumesc.
In privinta comertului, a transporturilor sunt gestionate de alte ministere, dar, cu certitudine, nu exista obstructii din perspectiva aderarii la Schengen in cooperarea multilaterala.
In al doilea rand, Romania a propus incheierea de acorduri de mic trafic de frontiera, tarilor vecine care nu sunt membre UE. Acordul cu Republica Moldova este operational, iar in ultimele 4 luni au fost eliberate cetatenilor din Republica Moldova circa 20.000 de permise de mic trafic de frontiera cu valabilitate de 2 ani. Acordul cu Ucraina inca nu a putut fi definitivat, deoarece oficialii din aceasta tara nu accepta inca normele europene cu privire la durata sederii si nici discutarea discutiilor concrete de implementare a acordului, respectiv pentru capacitati logistice de procesare a cererilor.
In al treilea rand, Romania va acorda atat vize Schengen, la care se vor aplica facilitatile prevazute in acordul bilateral dintre UE si Republica Moldova, respectiv Ucraina in materie de facilitare a vizelor, cat si vize cu valabilitate teritoriala limitata, respectiv de lunga sedere.
Problematica euro-regiunilor excede domeniului consular.
1. Dupa cum bine cunoasteti in ultimile luni de zile MAE a dat afara din Consulate foarte multi diplomati si functionari consulari. S-a ajuns ca in imensa majoritate a Consulatelor si Sectiilor consulare sa se functioneze cu o schema de personal total subdimensionata sau insuficienta.
Conform standardelor Schengen, care este numarul minim de personal al unei structuri consulare care sa-i permita sa functioneze conform satandardelor Schengen?
As dori sa va intreb ce masuri au fost luate pentru stoparea coruptiei personalului consular si as dori exemple in acest sens.Stiti foarte bine ca, in tarile cu foarte multi romani ex Spania, Italia, Franta etc actele de coruptie la nivelului personalului diplomatic sunt substantiale, acestea fiind in repetate randuri semnalate autoritatilor de resort.Am dori sa cunoastem daca au fost stopate si daca raspunsul este afirmativ si masurile dispuse.Vom reveni cu exemple in cazul in care nu avem un raspuns multumitor.
1. Taxele consulare sunt publice, stabilite prin lege, afisate pe pagina de internet a MAE si la avizierele ambasadelor.
2. Perceperea de taxe se incheie introtdeauna, in mod obligatoriu, cu emiterea chitantei aferente.
3. Au existat si exista plangeri de practici incorecte, pe care, fara exceptie, le analizam, inclusiv, prin inspectia generala a ministrului Afacerilor Externe. In covarsitoarea majoritate a cazurilor, prezumtiile de practici incorecte nu s-au confirmat. In masura in care o plangere este formulata, ea va trebui sa cuprinda, cu necesitate, circumstantele concrete in care s-a produs actul incriminat (data, locul, numele persoanei, serviciul consular solicitat).
4.Dupa cum am precizat si in raspunsul dat unei alte intrebari, fluxurile de procesare a serviciilor consulare vizeaza fragmentarea responsabilitati, astfel incat, decizia sa nu apartina unei singure persoane.
Există interesul în MAE de a vizita și alte ambasade și consulate, privind adoptarea celor mai bune practici, privind servirea cetățenilor și amenajarea fizică a spațiului de lucru?
cîteva sugestii,
-accesibilitatea la informație- calculator, documente oficiale, posibilitate de imprimare , contra cost bineînțeles
-ordonarea, numere de așteptare și soluționare
-personal cu un zâmbet pe față.
Pentru că mi se pare anormală o experiență de genul cum am trăit-o, statul la coadă de 3 ori pentru a rezolva o problemă, soluționată prin adăugarea celei de 4-a probleme, avînd o interlocutoare acră în comportament (părrerea unanimă a celor 5 persoane care așteptau în sală) .
As dori sa-l intreb pe d-l secretar de stat, d-l MARIAN TUTILESCU, ce sa va intampla ce personalul politie de frontiera de la viitoarea frontiera interna, in conditiile in care d-l ministru de interne, d-l TRAIAN IGAS, a anuntat ca urmeaza o noua reorganizare si ca inevitabil o sa fie disponibilizari de la toate armele?
V multumesc.
Conform acestei conceptii, o parte din parsonalul politiei de frontiera se va trasnfera pe posturile vacante din structurile politiei nationale sau alte structuri ale MAI, iar o alta parte va fi transferata la frontiera externa, in vederea intaririi acesteia, cf optiunilor exprimate de personalul vizat.
In ceea ce priveste reorganizarea, ea vizeaza o eficientizare a structurilor si nu disponibilizari ale personalului. Reorganizarea urmeaza sa fie finalizata in perioada imediat urmatoare.
In ceea ce priveste sistemel informatice aferente SIS, ele vor fi gestionate prin contracte de mentenanta in asa fel incat sa se evite aparitia unor probleme grave de sistemcare sa afecteze functionalitatea acestuia.
Intr-un reportaj difuzat sambata trecuta, seara, la TVR , ati declarat ca unul din avantajele intrarii Romaniei in Spatiul Schengen este faptul ca romanii vor putea sa-si gaseasca mai usor locuri de munca. Atat timp cat acest drept a fost castigat odata cu intrarea Romaniei in UE, in 2007, ca dovada ca mai multe milioane de romani si-au gasit de lucru in alte tari ale Spatiului Schengen,doresc sa va intreb care sunt, totusi, avantajele aderarii Romaniei la Spatiul Schengen, in afara faptului ca nu mai asteptam la controlul de frontiera. care sunt aceste avantaje pentru cetatenii romani simpli?
MAI a beneficiat pana acum de asistenta financiara nerambursabila in valoare de sute de milioane de euro si va beneficia si pe viitor de sume considerabile in acest sens. Avand in vedere salariile de 15-20 milioane ale personalului implicat in gestionarea acestor fonduri dupa reducerile salariale precum si decizia luata la nivelul MAI de neaplicare a sporului de 75% conform legii 490/2006, cum considerati ca veti pastra personalul sa lucreze in continuare pentru implementarea proiectelor cu finantare nerambursabila si atingerea obiectivelor asumate de Romania?
Pentru aceste fonduri, Comisia Europeana a intocmit regulamente de implementare si, din uaditul facut recent de Comisie, a rezultat ca sistemul de management si control a utilizarii fondurilor a functionat corespunzator.
Sigur ca specializarea personalului in utilizarea acestor fonduri este o conditie importanta si este necesar sa utilizam in continuare acesti specialisti, multi dintre ei facand acest lucru din pasiune. pe de alta parte, in conditiile legislatiei in vigoare, utilizam toate mijloacele pentru cointeresarea materiala a acestora.
Conform siteului Schengen Romania, în cadrul rapoartelor de evaluare ale acestor misiuni, au rezultat măsuri şi recomandări de ordin legislativ, tehnic, infrastructură, organizatoric, de pregătire a personalului, din partea Comitetului de evaluare. Intrebari:
1. Contin aceste rapoarte evaluari ale personalului structurilor evaluate? Daca da, in ce sens? (suficient sau nu)
2. Strategia de reforma a structurilor MAI (disponibilizari de personal) tin cont de recomandari?
Aprecierile pozitive facute la adresa nivelului de pregatire a personalului ne indreptatesc sa credem ca si ultima evaluare din decembrie, care vizeaza in special nivelul de rpegatire a persnalului in domeniul utilizarii SIS, va conduce la trecerea cu succes a evaluarii.
2. Strategia de reforma a structurilor MAI tine cont de aceste recomandari.