Marian Tutilescu, seful departamentului Schengen din MAI, si Mihai Botorog, directorul general Departamentul Consular din MAE, au discutat online despre pregatirea pentru aderarea la Schengen si coruptia la frontiere si in consulate

de Redactia     HotNews.ro
Marţi, 26 octombrie 2010, 18:54 Dosare Anticoruptie


Marian Tutilescu (MAI) si Mihai Botorog (MAE)
Foto: MAI si MAE
Autoritatile romane spun ca nu exista motive obiective, tehnice, ca Romania sa nu poata adera la spatiul Schengen in martie 2011. Semnalele politice din Europa arata insa ca se va da o batalie dura, intrucat este o decizie politica. Raportul unui think tank romanesc arata ca Romania ar lua nota 9 in pregatirea pentru aderare si ca sunt inca deficiente. Occidentalii aduc in discutie coruptia din Romania cand vorbesc despre aderarea la Schengen.

Cum stau, de fapt, lucrurile, cat de pregatiti suntem, ce mai e de facut? Poate fi combatuta eficient coruptia de la frontiere si din consulate, despre care scrie presa de la noi? Responsabilii de aceste probleme - secretarul de stat in MAI, Marian Tutilescu, seful departamentului Schengen, si directorul general Mihai Botorog de la Departamentul Consular din MAE - au discutat online cu cititorii HotNews.ro.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





























4081 vizualizari

  • motivul investitiei in sistemul viza Schengen (Marţi, 26 octombrie 2010, 20:11)

    ADRIAN M [anonim]

    DE ce au fost investiti milioane de euro in sistemul Viza Schengen in toate consulatele din interiorul Uniunii Europene ? DE ce de exemplu e nevoie la Consulatul Romaniei la Stuttgart sau la Ciudad Real de tot acest sistem devreme ce orce cetatean care intra in Germania sau Spania are deja o viza Schengen . Nu era normal sa investiti acesti bani doar in consulatele din exteriorul UE si ma rog poate doar in capitalele tarilor UE ? Ma intreb cum poate ajunge de exemplu un cetatean din Peru la Consulatul de LA Ciudad Real in Spania pentru a solicita o viza schengen devreme ce el pentru a intra in Spania ARE deja o asemenea viza !
    • r (Joi, 28 octombrie 2010, 10:47)

      Mihai Botorog [hotnews.ro] i-a raspuns lui ADRIAN M

      Mai intai o precizare: Vizele Schengen sunt vize de scurta durata. Vizele de lunga durata raman de responsabilitate nationala. De aceea, pentru persoanele care se casatoresc, vin la studii in Romania sau se stabilesc pentru o perioada indelungata, este necesara procesarea si eliberarea de vize inclusiv la misiunile din spatiul Uniunii Europene. Pe de alta parte, Comsia Europeana a solicitat expres Romaniei ca TOATE sectiile consulare ale Ambasadelor, respectiv consulatele de cariera sa aiba capcitatea de a procesa si emite vize. In acest scop au fost acordate Romaniei fonduri europene, nerambursabile. Pentru noi, aceasta reprezinta o sansa suplimentara de a moderniza serviciile consulare pe care le prestam.
      Inca un detaliu: la Stuttgart, Romania nu are un consulat de cariera, doar un consulat onorific, care nu are atributul de a emite vize.
  • de ce atata timp (Marţi, 26 octombrie 2010, 20:17)

    Florin Mihoc [anonim]

    Am aflat de la cei ce lucreaza la Consulat ca nici pana azi nu au acces la baza de date de evidenta populatiei pentru a face mai rapid identificarile. Cine isi pierde actele si nu mai are nimic nimic trebuie sa astepte 2 zile sa se fac o identificare. Cei de la Paris mi-au spus ca daca ar avea acces direct la baza de date de evidenta populatiei ar scurta timpul la cateva minute ! deci pe cand ???
    • r (Joi, 28 octombrie 2010, 10:54)

      Mihai Botorog [hotnews.ro] i-a raspuns lui Florin Mihoc

      Introducerea sistemului integrat de procesare si emitere a pasapoartelor electronice face ca toate cele 129 de sectii consulare ale ambasadelor sau oficii consulare ale Romaniei sa aiba capacitatea tehnica de a procesa, in timp real, identificarea unui cetatean roman si, pe aceasta baza, emiterea unui document de calatorie solicitat (daca este cazul). Mai exista unele dificultati generate de calitatea nesatisfacatoare a comunicatiilor din unele tari din Orientul Mijlociu, aspect care va fi remediat in urmatoarele saptamani. In mod cert, la Paris, identificarea se poate face cu incepere de la data de 31 ianuarie 2010, in timp real. In situatiile in care, din diferite motive, sistemul nu ar functiona, la Departamentul Consular din MAE exista capacitatea tehnica de a se certifica nu numai identitatea persoanelor ci si autenticitatea permiselor de conducere, pe baza solicitarilor venite de la misiunile Romaniei, operatii care, fara exceptie, sunt realizate in ziua in care este primita solicitarea. Asadar, nici in asemenea situatii nu se confirma durata de asteptare care sa exceada o zi.
  • Este adevarat? Pt. dl. Tutilescu (Marţi, 26 octombrie 2010, 21:23)

    Alexandru Moghiorescu [anonim]

    Va rog sa raspundeti (de preferinta cu da/nu) la urmatoarele intrebari:

    1. Este adevarat ca saptamana trecuta inca se mai faceau achizitii pentru Sistemul de Informatii Schengen (mobilier - vedeti SEAP)? Nu vi se pare ca lucrurile se fac pe ultima suta de metri?

    2. Sunteti de acord cu nota data de think-tankul romanesc mentionat anterior sau considerati ca v-ati facut temele de nota zece, adica perfect?

    3. Daca ratam acest obiectiv pe mana dumneavoasta (daca acesta va fi motivatia consiliului JAI) sunteti gata sa va asumati raspunderea?
    • raspuns (Joi, 28 octombrie 2010, 10:39)

      Marian Tutilescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alexandru Moghiorescu

      1. Nu, perioada de contractare a fondurilor aferente Facilitatii Schengen a expirat la 31 martie 2010. Implementarea contractelor se face pana cel mai tarziu la 31 decembrie 2010.

      2. Nu sunt de acord, pentru ca este imposibil sa acorzi o nota globala pe un domeniu atat de complex. Unele obiective au fost indeplinite la cota maxima, altele pot fi apreciate cu note de 8 sau 9, dar nota nu are relevanta in evaluarea Comisiei. Fiecare evaluare este urmata de recomandari punctuale a caror implementare e monitorizata de Comisia Europeana.

      3. Imi voi asuma raspunderea pentru indeplinirea conditiilor tehnice in vedere aderarii, dar trebuie sa stiti ca proiectul de decizie privind admiterea Romaniei in Schengen nu va fi promovat la Comisie decat in cazul unei evaluari pozitive.
  • mini-Schengen cu Bulgaria (Miercuri, 27 octombrie 2010, 0:20)

    Dan Costea [anonim]

    In perspectiva aderarii la acordul Schengen peste sase luni, nu ar fi cumva benefic un mini-acord de acelasi tip cu Bulgaria? Treaba s-ar putea aranja intr-o luna daca exista vointa si interes de ambele parti. Ambele tari si-ar putea antrena si testa la cald functionarii cu eliberarea de vize cu valabilitate si in tara vecina.
    • raspuns (Joi, 28 octombrie 2010, 10:41)

      Marian Tutilescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dan Costea

      Exista in momentul de fata un acord de cooperare cu Bulgaria in vederea aderarii la spatiul Schengen. De altfel, cele doua state au acelasi termen de aderare, respectiv martie 2011, si au fost supuse acelorasi evaluari in perioade concomitente de timp sau succesive. Exista o buna cooperare inclusiv la nivel diplomatic cu Bulgaria pentru indeplinirea comuna a acestui obiectiv.
  • Aderarea la Spatiul Schengen (Miercuri, 27 octombrie 2010, 2:56)

    Emanuel [anonim]

    Stimate domnule Marian Tutilescu,

    Aderam la Spatiul Schengen pe data de 27 martie 2011?
    • raspuns (Joi, 28 octombrie 2010, 10:46)

      Marian Tutilescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Emanuel

      Vreau sa va asigur ca pana la sfarsitul acestui an vom indeplini criteriile tehnice de aderare. Dupa constatarea indeplinirii acestora de catre Comisie, urmeaza o procedura de avizare a proiectului de decizie de catre Parlamentul European si apoi de aproabare a acesteia in Consiliul pe Justitie si Afaceri Interne, unde trebuie sa intrunim unanimitatea voturilor celor 25 de state membre UE care fac parte din Schengen. Acest vot este finalmente unul politic.

      In momentul de fata, un numar redus de state membre incearca sa faca unele conexiuni ale procesului de aderare la Shengen cu alte problematici si indeosebi evaluarea Comisiei Europene pe domeniul justitiei si combaterea coruptiei. Impreuna cu Ministerul Justitie si cu Ministerul Afacerilor Externe, desfasuram o ampla campanie politico-diplomatica pentru a implementa, pe de o parte, recomandarile din rapotul pe justitie si pe de alta parte, pentru a convinge statele membre ca avem capacitatea sa asiguram in mod corespunzator securitatea externa a spatiului Schengen.
  • coruptie (Miercuri, 27 octombrie 2010, 7:47)

    radu [anonim]

    Angela Merkel a declarat la conferinta de presa cu ocazia venirii in Romania, ca trebuie sa eliminam coruptia in ceea ce priveste eliberarea vizelor in vami si la ambasade. Din cate stiu, conform legislatiei nationale eliberarea vizelor in frontiera se aproba de catre seful politiei de frontiera, iar la consulate de catre cel al oficiului roman de imigrari. Ambele institutii apartin de interne. Intrebare:
    1. Oficialul german se referea la cei doi mai sus mentionati cand vorbea de coruptie?
    2. Daca gresesc, atunci cine aproba eliberarea vizelor in frontiera si la consulate si ce mecanisme de eliminare a coruptiei au fost prevazute astfel incat sa fie eliminate suspiciunile de coruptie in acest domeniu?
    • raspuns (Joi, 28 octombrie 2010, 10:49)

      Marian Tutilescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui radu

      Eliberarea vizelor de tranzit sau de scurta sedere in punctele de frontiera se face intr-un numar limitat de situatii si ele reprezinta 0,3% din numarul total de vize acordate. In conditii normale, vizele se acorda in consulatele Romaniei din state terte (din afara UE). Si intr-un caz si in celalalt, sistemul informatic de gestionare a vizelor acordate contine date referitoare la functionarii consulari (politistii de frontiera) inplicati in acordarea de vize, iar din cazuistica de pana acum, nu am avut situatii de coruptie privind acordarea vizelor din momentul implementarii gestiunii informatice a vizelor.
    • r (Joi, 28 octombrie 2010, 11:09)

      Mihai Botorog [hotnews.ro] i-a raspuns lui radu

      Cancelarul Germaniei, doamna Angela Merkel, a pus unele intrebari legate de garantiile existente pentru emiterea cererilor de viza exclusiv pe baza prevederilor legale in materie. Insasi conceperea sistemului de procesare si eliberare a vizelor a avut ca una din principalele cerinte eliminarea posibilitatilor de fraudare. Sistemul nostru de vize a fost evaluat in detaliu, inca din anul 2009, de catre expertii europeni. Rapoartele intocmite de acestia au consemnat ca Romania indeplineste standardele si prevederile acquis-ului Schengen in materie de procesare si eliberare a vizelor. In esenta, procedurile prevad o fragmentare a fluxului de prelucrare intre nivelul de preluare a datelor, procesare si validare, respectiv aprobare, astfel incat decizia acordarii vizei nu apartine unei singure persoane. Intreaga documentatie este analizata si reanalizata pentru a se garanta procesarea corecta. Trebuie sa facem fata unor noi cerinte de identificare a documentelor falsificate si avem echipamentele si expertiza necesara. Apar noi cai de migratie ilegala foarte dificil de constatat, cum ar fi de exemplu casatoriile de convenienta, abordate de catre consulii nostri in consultarile periodice cu partenerii europeni.
  • dlui Tutilescu (Miercuri, 27 octombrie 2010, 10:39)

    Ioana [anonim]

    Auzim mereu ca evaluarea e una tehnica. numai ca presedintele Basescu insusi spuinea ca, pana la urma, de o decizie politica.

    ce garantii puteti da ca totul va fi perfect la evaluari, astfel incat sa nu fie si mai duri in analiza expertii europeni?

    in ce stadiu suntem cu terminalul de la Otopeni si cu sistemul informatic, unde se spunea ca sunt probleme.
    • raspuns (Joi, 28 octombrie 2010, 10:59)

      Marian Tutilescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ioana

      Ultima evaluare pe domeniul Sistemului de Informatii Schengen (SIS), respectiv biroul national SIRENE, va avea loc in perioada 6-10 decembrie 2010.
      In ceea ce priveste SIS acesta este un sistem de baze de date referitoare la persoane si bunuri care prezinta interes politienesc (persoane urmarite in vbederea arestarii, pers. disparute, pers. cautate pentru a participa la o procedura judiciara, bunuri furate, pierdute, etc).
      Biroul national SIRENE, care exista in toate statele membre, reprezinta interfata umana a SIS. El ofera informatii suplimentare cu privire la semnalarile nationale.

      Evaluarea va consta in verificarea functionalitatii sistemului informatic national de semnalari (SIS) si la modul in care autoritatile de aplicare a legii (politie, politie de frontiera, jandarmerie) consulta si implementeaza procedurile specifice fiecarui tip de alerta in parte.

      Sistemul informatic national de semnalari a fost realizat si testat cu sistemul central de la Strasbourg, urmand ca in zilele urmatoare sa fie incarcate toate datele sistemului central care vor fi utilizate in procedura de efectuare a verificarii persoanelor suspecte. S-a facut pregatirea personalului propriu. Azi a fost finalizata o preevaluare cu sprijinul unor experti olandezi si in perioada urmatoare vom finaliza procesul de pregatire in asa fel incat ultima vizita de evaluare sa fie trecuta cu succes.

      In privinta terminalului Otopeni, acesta va fi evaluat sub aspectul indeplinirii criteriilor tehnice privind separarea fluxurilor de calatori, semnalistica aferenta si facilitatile pentru politia de frontiera (spatii pentru migranti, azilanti, etc) si conform graficului intocmit impreuna cu constructorul, lucrarile necesare pentru indeplkinirea conditiilor tehnice vor fi finalizate in 4 noiembrie. terminalul insa va deveni operational in luma martie 2011, dupa amenajarea spatiilor comerciale si instalarea sistemelor de transfer a calatorilor catre aeronave.
  • Pe cand...? (Miercuri, 27 octombrie 2010, 12:41)

    costica [anonim]

    Pe cand se va da atentia necesara ca cei ce activeaza in serviciul extern sa beneficieze si ei de "conditii schengen, ue" ca omologii lor?? Pe cand se spera ca oamenii care lucreaza in spatiul diplomatic sa nu mai locuiasca prin poduri,mansarde insalubre, in acelasi loc unde si lucreaza? Oare asta este acceptabil si conform normelor europene? Multumesc.
  • transparenta (Miercuri, 27 octombrie 2010, 12:52)

    sorina [anonim]

    Dle Tutilescu, un studiu al think tank-ului CRPE arata o totala lipsa de transparenta pe care ati manifestat-o in a le furniza datele necesare unei evaluari. de ce s-a intamplat asta?

    v-a deranjat ca, asa cum au spus ei, ati primit nota 9 si nu 10 pentru pregatire?

    in plus, ei spun ca nu este nevoie de CI biometrice, ca e o cheltuiala in plus, nu o cerinta Schengen. explicati putin cum stau lucrurile.

    multumesc
    • raspuns (Joi, 28 octombrie 2010, 11:06)

      Marian Tutilescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui sorina

      In ceea ce priveste lipsa de transparenta trebuie sa stiti ca o serie de documente solicitate de reprezentantii CRPE (rapoarte de evaluare, contracte de implementare) au caracter confidential, iar procedura de desecretizare a lor la nivelul Comisiei Europene este de lunga durata si necesita o motivare corespunzatoare. De altfel in cadrul grupului de lucru SCHE-EVAL, reprezentantii Romaniei prezinta lunar stadiul de progres privind indeplinirea recomandarilor, respectiv implementarea contractelor pe facilitatea Schengen.

      Au fost unele probleme de comunicare cu membrii organizatiei - la nivelul colaboratorilor mei din Depart. Schengen - pe care mi le asum. In prezent am luat masurile necesare pentru imbunatatirea comunicarii cu aceasta organizatie, pentru a evita prezentari eronate sau aprecieri eronate cu privire la stadiul pregatirilor Romaniei in vederea aderarii.

      Nu m-a deranjat noata primita, asa cum raspundeam anterior unui interlocutor, in unele domenii meritam note de 8 sau 9, in altele de 10, dar per ansamblu am luat toate masurile a.i. evaluarea sa fie trecuta cu succes.

      Procesul de evaluare va continua si dupa aderarea efectiva a Romaniei la Schengen, iar nivelul de pregatire al statelor membre este intotdeauna perfectibil. feicare evaluare se finalizeaza cu recomandari a caror implementare se monitorizeaza de catre Comisie.

      Intr-adevar, eliberarea CI biometrice nu reprezinta o conditie pt aderarea la Spatiul Schengen, dar exista o directiva a CE in acest sens care impune obligatia statelor membre de a reliza documente de idnetitate la anumite standarde. Acesta este motivul pentru care Romania si-a propus sa realizeze in perioada urmatoare si CI biometrice.
  • sistemul informatic si de telecomunicatii (Miercuri, 27 octombrie 2010, 12:56)

    andrei [anonim]

    Dle Tutilescu, sunt compatibile toate sistemele nationale informatice cu cele europene? cine a realizat sistemul informatic romanesc, suportul informatic pentru baza de date, de alerte, care este firma?

    am auzit ca s-a incercat o pacalire a expertilor europeni purtand niste echipamente de la EADS pe granita vazuta, pentru ca s-au achizitionat mai putine. iar europenii s-au prins, verificand numarul de serie a al aparatelor. facand astfel de gesturi ne asiguram intrarea in Schengen la timp?
    • raspuns (Joi, 28 octombrie 2010, 11:11)

      Marian Tutilescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui andrei

      Cerintele tehnice pentru realizarea sistemului informatic national de semnalari au fost evaluate si aprobate in grupul tehnic al Comisiei Europene (SIS-TECH) inca din 2009. Intrucat contractul a fost finantat din fondurile aferente facilitatii Schengen, a fost scos la licitatie si atribuit unui consortiu de firme din Romania. Compatibilitatea sistemului national cu cel al sistemului european a fost in permanenta evaluata de catre expertii europeni, iar testele de compatibilitate efectuate in ultima perioada de timp au fost trecute cu succes.

      Nu cunosc situatia la care va referiti, nu a existat o asemenea constatare a expertilor europeni. In ceea ce priveste securizarea frontierei externe a spatiului Schengen, s-a facut atat prin contractul cu EADS, cat si printr-o serie de contracte din fondurile aferente facilitatii Schengen pentru realizarea unei dotari complete, care sa creasca nivelul de securitate la frontiera externa.

      Echipamentele achizitionate in afara contractului cu EADS sunt complementare, iar implementarea acestor contracte se finalizeaza in aceasta perioada.
  • spaga in frontiera (Miercuri, 27 octombrie 2010, 14:16)

    george [anonim]

    dle tutilescu stiti ca pentru fiecare minor trecut ilegal frontiera (de etnie rroma in special, pentru ca foarte multi nu detin acte de identitate) se ia spaga intre 300 si 500 euro?
    • raspuns (Joi, 28 octombrie 2010, 11:14)

      Marian Tutilescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui george

      V-as ruga, daca aveti date concrete, sa va adresati structurilor teritoriale sau structurii centrale a Directiei Generale Anticoruptie care are in competenta combaterea actelor de coruptie savarsite de cadrele din MAI.

      Pe de alta parte, trebuie sa va confirm ca exista astfel de retele de trafic de persoane (minori, persoane cu handicap, persoane in varsta) dinspre romania catre state membre UE - Franta, Anglia, Italia - si ca desfasuram activitati in parteneriat cu politiile din aceste state pentru a combate acest gen de infractiune.Exista si rezultate pozitive ale acestor activitati de colaborare si unul dintre ele a fost recent prezentat in presa in relatia cu Marea Britanie.
  • impact (Miercuri, 27 octombrie 2010, 14:20)

    alex [anonim]

    Stimati domni,

    Care va fi impactul aderarii Romaniei la Schengen pe frontierele non-UE (Ucraina, Rep Moldova)? Ce posibilitati de dezvoltare economica (infrastructura, comert, transporturi etc) vor fi stimulate in aceste zone in momentul in care Romania adera la spatiul Schengen?

    Multumesc.
    • raspuns (Joi, 28 octombrie 2010, 11:17)

      Marian Tutilescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui alex

      Din punct de vedere al migratiei, ezste de asteptat o crestere a presiunii migrationiste in aceste zone. Pe de alta parte, securizarea frontierelor externe ale spatiului Schengen nu inseamna neaparat instalarea unui "zid al Berlinului" in aceste zone. Conform strategiei noastre de securizare a frontierei, un element important il constituie cooperarea cu statele vecine, tocmai pentru a combate aceste forme de criminalitate care se pot dezvolta ulterior. De aceea, am realizat si urmeaza sa depunem proiecte cu finantare europeana pentru dezvoltarea infrastructurii de comunicatii in zonele limitrofe frontierei externe si am deschis puncte de contact comune care faciliteaza cooperarea bilaterala prin prezenta in aceste puncte de contac a reprezentantilor autoritatilor de aplicare a legii.

      In privinta comertului, a transporturilor sunt gestionate de alte ministere, dar, cu certitudine, nu exista obstructii din perspectiva aderarii la Schengen in cooperarea multilaterala.
    • r (Joi, 28 octombrie 2010, 11:21)

      Mihai Botorog [hotnews.ro] i-a raspuns lui alex

      In primul rand, Romania a sporit capacitatile de procesare a cererilor de viza prin deschiderea a doua noi consulate generale in Republica Moldova, la Cahul si Balti. In viitorul apropiat, va mai fi deschis si un birou consular la Ungheni. Asteptam de mult timp consimtamantul prealabil al autoritatilor ucrainene pentru a putea adapta reteaua consulara a Romaniei din Ucraina la necesitatile prezente si din perspectiva astfel incat sa avem conditii logistice minime pentru a oferi servicii consulare intr-un cadru civilizat.
      In al doilea rand, Romania a propus incheierea de acorduri de mic trafic de frontiera, tarilor vecine care nu sunt membre UE. Acordul cu Republica Moldova este operational, iar in ultimele 4 luni au fost eliberate cetatenilor din Republica Moldova circa 20.000 de permise de mic trafic de frontiera cu valabilitate de 2 ani. Acordul cu Ucraina inca nu a putut fi definitivat, deoarece oficialii din aceasta tara nu accepta inca normele europene cu privire la durata sederii si nici discutarea discutiilor concrete de implementare a acordului, respectiv pentru capacitati logistice de procesare a cererilor.
      In al treilea rand, Romania va acorda atat vize Schengen, la care se vor aplica facilitatile prevazute in acordul bilateral dintre UE si Republica Moldova, respectiv Ucraina in materie de facilitare a vizelor, cat si vize cu valabilitate teritoriala limitata, respectiv de lunga sedere.
      Problematica euro-regiunilor excede domeniului consular.
  • Intrebare? (Miercuri, 27 octombrie 2010, 15:02)

    Apostol Bologa [anonim]

    Domnule director Botorog,
    1. Dupa cum bine cunoasteti in ultimile luni de zile MAE a dat afara din Consulate foarte multi diplomati si functionari consulari. S-a ajuns ca in imensa majoritate a Consulatelor si Sectiilor consulare sa se functioneze cu o schema de personal total subdimensionata sau insuficienta.
    Conform standardelor Schengen, care este numarul minim de personal al unei structuri consulare care sa-i permita sa functioneze conform satandardelor Schengen?
    • r (Joi, 28 octombrie 2010, 11:27)

      Mihai Botorog [hotnews.ro] i-a raspuns lui Apostol Bologa

      Actualele constrangeri bugetare se aplica si MAE. Intr-un asemenea context, este reala masura diminuarii personalului, inclusiv consular, de la posturi sau din centrala MAE. Incercam ca printr-un proces de modernizare rapida, inclusiv prin informatizarea unei parti a serviciilor consulare prestate sa suplinim absenta personalului consular. Avem in vedere sa generam posibilitatea de introducere online a cererilor de in domeniul consular astfel incat sa creasca volumul de servicii prestate la oficiile noastre. Actionam in momentul de fata, inclusiv pentru identificarea unor surse de finantare europeana astfel incat acest proiect sa devina cat mai curand operational.
  • coruptie in consulate (Miercuri, 27 octombrie 2010, 15:47)

    arnold [anonim]

    Domnule Botorog,

    As dori sa va intreb ce masuri au fost luate pentru stoparea coruptiei personalului consular si as dori exemple in acest sens.Stiti foarte bine ca, in tarile cu foarte multi romani ex Spania, Italia, Franta etc actele de coruptie la nivelului personalului diplomatic sunt substantiale, acestea fiind in repetate randuri semnalate autoritatilor de resort.Am dori sa cunoastem daca au fost stopate si daca raspunsul este afirmativ si masurile dispuse.Vom reveni cu exemple in cazul in care nu avem un raspuns multumitor.
    • r (Joi, 28 octombrie 2010, 11:36)

      Mihai Botorog [hotnews.ro] i-a raspuns lui arnold

      Problema ridicata de dumneavoastra ne preocupa intrucat ni se atribuie generic atitudini reprobabile pe care suntem primii sa le condamnam. Va pot raspunde urmatoarele:
      1. Taxele consulare sunt publice, stabilite prin lege, afisate pe pagina de internet a MAE si la avizierele ambasadelor.
      2. Perceperea de taxe se incheie introtdeauna, in mod obligatoriu, cu emiterea chitantei aferente.
      3. Au existat si exista plangeri de practici incorecte, pe care, fara exceptie, le analizam, inclusiv, prin inspectia generala a ministrului Afacerilor Externe. In covarsitoarea majoritate a cazurilor, prezumtiile de practici incorecte nu s-au confirmat. In masura in care o plangere este formulata, ea va trebui sa cuprinda, cu necesitate, circumstantele concrete in care s-a produs actul incriminat (data, locul, numele persoanei, serviciul consular solicitat).
      4.Dupa cum am precizat si in raspunsul dat unei alte intrebari, fluxurile de procesare a serviciilor consulare vizeaza fragmentarea responsabilitati, astfel incat, decizia sa nu apartina unei singure persoane.
  • Consultarea privind calitatea serviciilor oferite (Miercuri, 27 octombrie 2010, 17:57)

    Daniel.T [anonim]

    De ce MAE nu se interesează direct, prin consultare pe teren, în consulate și ambasade, respectiv posiblilitatea de a exprima părerile proprii prin formulare și chestionare despre serviciile consulare oferite , a clienților?

    Există interesul în MAE de a vizita și alte ambasade și consulate, privind adoptarea celor mai bune practici, privind servirea cetățenilor și amenajarea fizică a spațiului de lucru?

    cîteva sugestii,
    -accesibilitatea la informație- calculator, documente oficiale, posibilitate de imprimare , contra cost bineînțeles
    -ordonarea, numere de așteptare și soluționare
    -personal cu un zâmbet pe față.

    Pentru că mi se pare anormală o experiență de genul cum am trăit-o, statul la coadă de 3 ori pentru a rezolva o problemă, soluționată prin adăugarea celei de 4-a probleme, avînd o interlocutoare acră în comportament (părrerea unanimă a celor 5 persoane care așteptau în sală) .
    • r (Joi, 28 octombrie 2010, 11:44)

      Mihai Botorog [hotnews.ro] i-a raspuns lui Daniel.T

      Atingeti o problema de esenta in ceea ce priveste maniera de prestare a serviciilor consulare, care va trebui sa fie nu numai eficienta ci si, pe cat posibil, agreabila. Avem tot interesul ca cetatenii romani care se adreseaza ambasadelor si consulatelor noastre sa plece multumiti. Vrem sa ii ajutam prin toate modalitatile legale de care dispunem. Intr-un asemenea context, suntem interesati sa receptam nu numai opiniile ci si propunerilor lor. Exista practica cooperarii consulare a statelor membre UE care se desfasoara cu regularitate, astfel incat generalizarea bunelor practici este la ordinea zilei. La unele oficii, am introdus, experimental, sisteme de ticketing electronic. Vom extinde o asemenea practica pentru ca durata prestarii unui serviciu consular sa fie redusa la minim. Aveti perfecta dreptate, ne dorim si noi ca persoanele care se adreseaza ambasadelor si consulatelor noastre sa fie intampinate de consul cu un zambet.
  • CE SE VA INTAMPLA CU PERSONALUL DUPA ADERARE? (Joi, 28 octombrie 2010, 8:36)

    Cristi [anonim]

    Buna ziua
    As dori sa-l intreb pe d-l secretar de stat, d-l MARIAN TUTILESCU, ce sa va intampla ce personalul politie de frontiera de la viitoarea frontiera interna, in conditiile in care d-l ministru de interne, d-l TRAIAN IGAS, a anuntat ca urmeaza o noua reorganizare si ca inevitabil o sa fie disponibilizari de la toate armele?
    V multumesc.
    • raspuns (Joi, 28 octombrie 2010, 11:21)

      Marian Tutilescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cristi

      Dupa modul de formulare a intrebarii banuiesc ca faceti parte din sistemul politiei de frontiera si ar trebui sa cunoasteti conceptia de relocare a politiei de frontiera, de la forntierele interne.

      Conform acestei conceptii, o parte din parsonalul politiei de frontiera se va trasnfera pe posturile vacante din structurile politiei nationale sau alte structuri ale MAI, iar o alta parte va fi transferata la frontiera externa, in vederea intaririi acesteia, cf optiunilor exprimate de personalul vizat.

      In ceea ce priveste reorganizarea, ea vizeaza o eficientizare a structurilor si nu disponibilizari ale personalului. Reorganizarea urmeaza sa fie finalizata in perioada imediat urmatoare.
  • Specialisti IT (Joi, 28 octombrie 2010, 9:28)

    performanta [anonim]

    Se stie ca intr-o organizatie IT@C trebuie sa-ti formezi o echipa de specialisti IT bine pregatiti si mai ales dedicati pentru a mentine in stare operativa un complex IT de mare anvergura cum este cel in cauza. Cum puteti sa pastrati si sa fidelizati asemenea specialisti de care depinde f. mult administrarea si mentenata unui data center unde remuneratia acestora este mult sub piata salariala IT din mediul privat??
    • raspuns (Joi, 28 octombrie 2010, 11:24)

      Marian Tutilescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui performanta

      Pentru a avea specialisti IT bine pregatiti in sistemul MAI este nevoie de o remunerare corespunzatoare a acestora. Din pacate, sistemul de salarizare in institutiile bugetare nu permite crearea unor structuri de specialisti IT de cel mai inalt nivel, multi dintre acestia preferand sa lucreze in companii private.

      In ceea ce priveste sistemel informatice aferente SIS, ele vor fi gestionate prin contracte de mentenanta in asa fel incat sa se evite aparitia unor probleme grave de sistemcare sa afecteze functionalitatea acestuia.
  • care sunt avantajele intrarii in Schengen? (Joi, 28 octombrie 2010, 10:40)

    cristian [anonim]

    Domnului Tutilescu:

    Intr-un reportaj difuzat sambata trecuta, seara, la TVR , ati declarat ca unul din avantajele intrarii Romaniei in Spatiul Schengen este faptul ca romanii vor putea sa-si gaseasca mai usor locuri de munca. Atat timp cat acest drept a fost castigat odata cu intrarea Romaniei in UE, in 2007, ca dovada ca mai multe milioane de romani si-au gasit de lucru in alte tari ale Spatiului Schengen,doresc sa va intreb care sunt, totusi, avantajele aderarii Romaniei la Spatiul Schengen, in afara faptului ca nu mai asteptam la controlul de frontiera. care sunt aceste avantaje pentru cetatenii romani simpli?
    • raspuns (Joi, 28 octombrie 2010, 11:29)

      Marian Tutilescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui cristian

      Pincipalul avantaj este acela al liberei circulatii in interiorul spatiului Schengen, in conditiile ridicarii controlului la frontierele interne. Calitatea de membru al Spatiului Schengen presupune un statut privilegiat in sensul indeplinirii unor conditii generate de aceasta calitate (capacitatea de a asigura securitatea frontierelor externe, de a realiza o buna cooperare politieneasca si, implicit, inbunatatirea infaptuirii justitiei in acest spatiu european). recunoasterea hotararilor judecatoresti in alte SM si posibilitatea punerii acestora in executare faciliteaza obiectivul privind infaptuirea justitiei in acest spatiu.
  • salarizare personal UIP (Joi, 28 octombrie 2010, 10:55)

    Doru [anonim]

    Domnule Tutilescu,
    MAI a beneficiat pana acum de asistenta financiara nerambursabila in valoare de sute de milioane de euro si va beneficia si pe viitor de sume considerabile in acest sens. Avand in vedere salariile de 15-20 milioane ale personalului implicat in gestionarea acestor fonduri dupa reducerile salariale precum si decizia luata la nivelul MAI de neaplicare a sporului de 75% conform legii 490/2006, cum considerati ca veti pastra personalul sa lucreze in continuare pentru implementarea proiectelor cu finantare nerambursabila si atingerea obiectivelor asumate de Romania?
    • raspuns (Joi, 28 octombrie 2010, 11:34)

      Marian Tutilescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Doru

      Personalul care a implementat fondurile aferente facilitatii Schengen, fondurle de preaderare (PHARE) si cel care va administra fondul frontierelor externe nu beneficiaza de acest spor prevazut de legea 490/2006.

      Pentru aceste fonduri, Comisia Europeana a intocmit regulamente de implementare si, din uaditul facut recent de Comisie, a rezultat ca sistemul de management si control a utilizarii fondurilor a functionat corespunzator.

      Sigur ca specializarea personalului in utilizarea acestor fonduri este o conditie importanta si este necesar sa utilizam in continuare acesti specialisti, multi dintre ei facand acest lucru din pasiune. pe de alta parte, in conditiile legislatiei in vigoare, utilizam toate mijloacele pentru cointeresarea materiala a acestora.
  • Reforma MAI, efectuata pe baze reale sau nu (Joi, 28 octombrie 2010, 11:17)

    alex [anonim]

    Domnule Tutilescu,
    Conform siteului Schengen Romania, în cadrul rapoartelor de evaluare ale acestor misiuni, au rezultat măsuri şi recomandări de ordin legislativ, tehnic, infrastructură, organizatoric, de pregătire a personalului, din partea Comitetului de evaluare. Intrebari:
    1. Contin aceste rapoarte evaluari ale personalului structurilor evaluate? Daca da, in ce sens? (suficient sau nu)
    2. Strategia de reforma a structurilor MAI (disponibilizari de personal) tin cont de recomandari?
    • raspuns (Joi, 28 octombrie 2010, 11:38)

      Marian Tutilescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui alex

      1. Evaluarile de pana acum in privinta pregatirii personalului si a respectarii procedurilor prevazute de catalogul Schengen au fost pozitive, indeosebi in ceea ce priveste politia de frontiera. Au fost unele recomandari referitoare la imbunatatirea infrastructurii, imbunatatirea masurilor de ordin legislativ, care au fost implementate.

      Aprecierile pozitive facute la adresa nivelului de pregatire a personalului ne indreptatesc sa credem ca si ultima evaluare din decembrie, care vizeaza in special nivelul de rpegatire a persnalului in domeniul utilizarii SIS, va conduce la trecerea cu succes a evaluarii.

      2. Strategia de reforma a structurilor MAI tine cont de aceste recomandari.
  • Consulate (Vineri, 18 mai 2012, 11:24)

    Florina C. [anonim]

    D-le Botoroga cum catalogati dvs. fapta unui viceconsul, actualmente consula, care in momentul plecarii de la post sterge baza de date a consulatului pentru ca echipa de conducere nou venita sa porneasca de la 0? Ce fel de oameni vin sa reprezinte Romania? Ar trebui ca serviciul de protectie al MAE sa fie mai activ pentru ca astfel de oameni in nici un caz nu pun interesele Romaniei mai presus de interesele lor personale.


Abonare la comentarii cu RSS
Contributors
Euractiv


Proiect sustinut de Fundatia Konrad Adenauer
Proiect finantat de Uniunea Europeana
Proiectul "Implicare si simplificare. Instrumente online in sprijinul luptei anticoruptiei" este finantat de Uniunea Europeana prin Programul Facilitatea de Tranzitie 2007/19343.01.11 - Consolidarea sprijinului societatii civile in lupta impotriva coruptiei.

Aceasta sectiune nu reprezinta in mod necesar pozitia oficiala a Comisiei Europene. Intreaga raspundere asupra corectitudinii si coerentei informatiilor prezentate revine initiatorilor.

Pentru eventuale informatii si sesizari legate de proiectele PHARE contactati: cfcu.phare@mfinante.ro

Pentru informatii despre celelalte programe finantate de Uniunea Europeana in Romania, cat si pentru informatii detaliate privind aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, va invitam sa vizitati adresa web a Centrului de Informare al Comisiei Europene in Romania.
Dosare inchise cu sentinte definitive
Sesizarea ta aici

Ai cunostinta de un act de coruptie? Ne poti trimite aici informatii despre acesta, precum si fisiere audio, video sau documente legate de caz.


Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by