Agentia Nationala de Integritate a constatat starea de incompatibilitate, precum si existenta conflictului de interese de natura administrativa si penala in cazul a 12 fosti sau actuali alesi locali (un fost primar, doi fosti viceprimari, patru consilieri locali si cinci fosti consilieri locali), informeaza institutia.
Comunicatul ANI:"Lista nominala a celor 12 fosti sau actuali alesi locali in cazul carora Agentia a constatat starea de incompatibilitate, precum si existenta conflictului de interese de natura administrativa si penala:
1. DECEBAL ARNAUTU - Fost Primar al Orasului Targu Neamt, Jud. Neamt - CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV - In perioada exercitarii mandatului de primar (2008 - 2012), a semnat contractele de dare in administrare gratuita a islazurilor 'Osoi', 'Slatina' si 'Aerodrom', care apartin domeniului privat al Orasului Targu Neamt, incheiate intre Primaria Orasului Targu Neamt, Asociatia Crescatorilor de Animale 'Humulesti' si Asociatia Crescatorilor de Animale 'Aerodrom' (asociatii in cadrul carora acesta detine calitatea de membru fondator), precum si expunerea de motive la proiectul de hotarare privind aprobarea darii in administrare gratuita a islazurilor catre cele doua asociatii.
Persoana evaluata a incalcat, astfel, dispozitiile art. 76, alin. (1) din Legea nr. 161/ 2003 siart. 75,lit.f) din Legea nr. 393/2004.
2. DINESCU ADINA - Fost Consilier local in cadrul Consiliului Local al Comunei Drajna, Judetul Prahova - CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV - In perioada exercitarii mandatului de consilier local, a participat la deliberarea si adoptarea hotararii Consiliului Local al Comunei Drajna din data de 09 iulie 2010, prin care a fost alocata din bugetul local suma de 200.000 Lei pentru Proiectul 'Constituirea GAL Drumul Fructelor'.
In cadrul proiectului mentionat, DINESCU ADINA detine functia de manager.
Persoana evaluata a incalcat, astfel, dispozitiile art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/ 2001, art. 75 si art. 77, alin. (1) din Legea nr. 393/2004.
3. ALEXA CATALIN - VIRGIL - Consilier local in cadrul Consiliului Local al Municipiului Botosani, Jud. Botosani, si fost Viceprimar al Municipiului Botosani - INCOMPATIBILITATE - S-a aflat in stare de incompatibilitate in perioada 20 iunie 2008 - 21 iunie 2012, intrucat a detinut, simultan cu functia de viceprimar, si functia de administrator al S.C. EDIFICO S.R.L., incalcand, astfel, dispozitiile art. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003.
4. SIMION DAN DUMITRU - Consilier local in cadrul Consiliului Local al Orasului Iernut, Jud. Mures - CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV - In calitate de consilier local, a participat la deliberarea si adoptarea hotararilor Consiliului Local al Orasului Iernut cu privire la aprobarea/ rectificarea bugetului local, inclusiv a bugetului Unitatii de Asistenta Medico-Sociala Iernut, institutie la care acesta detinea functia de director.
De asemenea, SIMION DAN DUMITRU, in calitate de Director al Unitatii de Asistenta Medico-Sociala Iernut, a semnat toate adresele prin care, in perioada de referinta, Unitatea de Asistenta Medico-Sociala Iernut a solicitat Consiliului Local/ Primariei Iernut rectificarea bugetului aferent si alocarea unor sume de bani din bugetul consiliului local.
Persoana evaluata a incalcat, astfel, dispozitiile art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/ 2001 si art. 75,lit.b) din Legea nr. 393/2004.
5. DRASER UWE-WERNER - Fost Consilier local in cadrul Consiliului Local al Comunei Seica Mica, Jud. Sibiu - INCOMPATIBILITATE - In perioada exercitarii mandatului de consilier local (2008 - 2012), au fost incheiate sase contracte intre Primaria Comunei Seica Mica si S.C. SIEBENBURGISCHES NUGAT S.R.L., respectiv S.C. KLUWE S.R.L. (societati in cadrul carora acesta detine functia de administrator si calitatea de asociat) si doua contracte intre Scoala cu clasele I-VIII Seica Mica si S.C. SIEBENBURGISCHES NUGAT S.R.L., contracte in valoare totala de aproximativ 94.278,56 Lei.
Persoana evaluata a incalcat, astfel, dispozitiile art. 90, alin. (1) din Legea nr. 161/2003.
6. PITICARI IOAN - Consilier local in cadrul Consiliului Local al Municipiului Campulung Moldovenesc, Jud. Suceava - CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV - In calitate de consilier local, a participat la data de 29 aprilie 2010 la dezbaterea si adoptarea hotararii Consiliului Local al Municipiului Campulung Moldovenesc cu privire la inchirierea prin licitatie publica a unor trupuri de pasune (proprietatea privata a Municipiului Campulung Moldovenesc), neanuntand la inceputul sedintei ca are un interes de natura patrimoniala in problema supusa dezbaterii.
Ulterior adoptarii hotararii Consiliului Local al Municipiului Campulung Moldovenesc din data de 29 aprilie 2010, Primaria Municipiului Campulung Moldovenesc (in calitate de proprietar) a incheiat la data de 13 mai 2010 cu PITICARI IOAN (in calitatea de chirias) un contract avand ca obiect inchirierea trupului de pasune si pasune impadurita OBCIOARA II, in suprafata de 173 ha, pe o perioada de 6 ani, incepand cu data de 20 mai 2010 si pana la data de 20 septembrie 2015.
Persoana evaluata a incalcat, astfel, dispozitiile art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/ 2001 siart. 75,lit.b) din Legea nr. 393/2004.
7. GHERGULESCU ION - Consilier local in cadrul Consiliului Local al Municipiului Orsova, Jud. Mehedinti - CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV - A participat la deliberarea si adoptarea hotararii Consiliului Local al Municipiului Orsova din data de 22 decembrie 2010 privind aprobarea trecerii din domeniul public al Municipiului Orsova in domeniul privat al Municipiului Orsova a unui teren in suprafata de 240 mp si concesionarea sa prin licitatie publica.
Ulterior adoptarii hotararii de consiliu din data de 22 decembrie 2010, Primaria Municipiului Orsova (in calitate de concedent) a incheiat la data de 26 noiembrie 2012 cu GHERGULESCU ION (in calitatea de concesionar) un contract de concesiune avand ca obiect cedarea si preluarea in concesiune a terenului avand suprafata de 240 mp, concesionarea facandu-se in conditiile stabilite prin H.C.L. din data de 22 decembrie 2010, pe o perioada de 49 de ani, incepand cu data de 26 noiembrie 2012.
Persoana evaluata a incalcat, astfel, dispozitiile art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/ 2001 siart. 75,lit.b) din Legea nr. 393/2004.
8. ALEXANDRU TORMA - Fost Viceprimar al Comunei Crasna, Jud. Salaj - INCOMPATIBILITATE - S-a aflat in stare de incompatibilitate in perioada 16 septembrie 2010 - 20 iunie 2012, intrucat a detinut, simultan cu functia de viceprimar, si calitatea de reprezentant al Consiliului Local al Comunei Crasna in Adunarea Generala a Asociatilor la S.C. CRASNA SERV S.R.L. (societate comerciala la care Consiliul local detinea calitatea de asociat unic), incalcand, astfel, dispozitiile art. 87, alin. (1), lit. f) din Legea nr. 161/2003.
9. BOERIU TIBERIU - Fost Viceprimar al Comunei Jibert, Jud. Brasov - CONFLICT DE INTERESE PENAL - In perioada exercitarii mandatului de viceprimar, a participat la deliberarea si aprobarea hotararii Consiliului Local al Comunei Jibert din data de 22 iunie 2010 privind aprobarea concesionarii pasunilor comunale apartinand Comunei Jibert, in suprafata de 3.547,78 ha, prin atribuiredirecta a contractului de concesiune catre Asociatia Crescatorilor de Taurine 'Jibert', asociatie in cadrul careia persoana evaluata detine calitatea de membru.
Persoana evaluata a obtinut de la Asociatia Crescatorilor de Taurine 'Jibert', in perioada evaluata, venituri in suma totala de 19.736 Lei.
Agentia Nationala de Integritate a sesizat Parchetul de pe langa Judecatoria Rupea, Judetul Brasov, in vederea verificarii indiciilor privind posibila savarsire a infractiunii de conflict de interese, prevazuta de art. 301 din Codul Penal al Romaniei.
10. FLITAR LIVIU - Fost Consilier local al Comunei Jibert, Jud. Brasov - CONFLICT DE INTERESE PENAL - In perioada exercitarii mandatului de consilier local, a participat la deliberarea si aprobarea hotararii Consiliului Local al Comunei Jibert din data de 22 iunie 2010 privind aprobarea concesionarii pasunilor comunale apartinand Comunei Jibert, in suprafata de 3.547,78 ha, prin atribuire directa a contractului de concesiune catre Asociatia Crescatorilor de Taurine 'Jibert', asociatie in cadrul careia atat persoana evaluata, cat si mama acestuia detin calitatea de membru.
Atat persoana evaluata, cat si mama acestuia au obtinut de la Asociatia Crescatorilor de Taurine 'Jibert', in perioada evaluata, venituri in suma totala de 4.985 Lei.
Agentia Nationala de Integritate a sesizat Parchetul de pe langa Judecatoria Rupea, Judetul Brasov, in vederea verificarii indiciilor privind posibila savarsire a infractiunii de conflict de interese, prevazuta de art. 301 din Codul Penal al Romaniei.
11. BATARU VIOREL - Fost Consilier local in cadrul Consiliului Local al Comunei Homocea, Jud. Vrancea - CONFLICT DE INTERESE PENAL - In perioada exercitarii mandatului de consilier local, a participat la deliberarea si aprobarea hotararii Consiliului Local al Comunei Homocea din data de 31 ianuarie 2011 privind aprobarea scutirii de la plata impozitului pe cladiri si teren a persoanelor care activeaza ca voluntari in cadrul Serviciului Voluntar pentru Situatii de Urgenta, la nivelul Comunei Homocea, Jud. Vrancea, persoane intre care se regaseste si persoana evaluata.
Prin participarea la adoptarea acestei hotarari, s-a realizat un folos patrimonial constand in scutirea persoanei evaluate de la plata impozitului pe cladiri si pe teren.
Agentia Nationala de Integritate a sesizat Parchetul de pe langa Judecatoria Adjud, Judetul Vrancea, in vederea verificarii indiciilor privind posibila savarsire a infractiunii de conflict de interese, prevazuta de art. 301 din Codul Penal al Romaniei.
12. PETREA MIHAI - Fost Consilier local in cadrul Consiliului Local al Comunei Homocea, Jud. Vrancea - CONFLICT DE INTERESE PENAL - In perioada exercitarii mandatului, a participat, in calitate de consilier local si presedinte de sedinta, la deliberarea si aprobarea hotararii Consiliului Local al Comunei Homocea din data de 31 ianuarie 2011 privind aprobarea scutirii de la plata impozitului pe cladiri si teren a persoanelor care activeaza ca voluntari in cadrul Serviciului Voluntar pentru Situatii de Urgenta, la nivelul Comunei Homocea, Jud. Vrancea, persoane intre care se regaseste si persoana evaluata.
Prin participarea la adoptarea acestei hotarari, s-a realizat un folos patrimonial constand in scutirea persoanei evaluate de la plata impozitului pe cladiri si pe teren.
Agentia Nationala de Integritate a sesizat Parchetul de pe langa Judecatoria Adjud, Judetul Vrancea, in vederea verificarii indiciilor privind posibila savarsire a infractiunii de conflict de interese, prevazuta de art. 301 din Codul Penal al Romaniei.
Persoanele evaluate au fost informate despre declansarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum si drepturile de care beneficiaza ¬ de a fi asistate sau reprezentate de un avocat si de a prezenta date sau informatii pe care le considera necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. Persoanele evaluate au depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, in exercitarea dreptului la aparare.
Persoanele mentionate au incalcat urmatoarele prevederi legale:
art. 76, alin. (1) din Legea nr. 161/ 2003, potrivit caruia 'Primarii (...) sunt obligati sa nu emita un act administrativ sau sa nu incheie un act juridic ori sa nu emita o dispozitie, in exercitarea functiei, care produce un folos material pentru sine, pentru sotul sau ori rudele sale de gradul I';
art. 87, alin. (1), lit. d) si f) din Legea nr. 161/ 2003, potrivit caruia 'Functia de primar si viceprimar (...) este incompatibila cu (...) functia (...) administrator, membru al consiliului de administratie (...) la societatile comerciale, (...) precum si la institutiile publice; (...) functia de reprezentant al unitatii administrativ-teritoriale in adunarile generale ale societatilor comerciale de interes local';
art. 90, alin. (1) din Legea nr. 161/ 2003, potrivit caruia 'Consilierii locali (...) care au functia de presedinte, vicepresedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administratie sau cenzor ori alte functii de conducere, precum si calitatea de actionar sau asociat la societatile comerciale cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unitati administrativ-teritoriale nu pot incheia contracte comerciale de prestari de servicii, de executare de lucrari, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autoritatile administratiei publice locale din care fac parte, cu institutiile sau regiile autonome de interes local aflate in subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau judetean respectiv ori cu societatile comerciale infiintate de consiliile locale sau consiliile judetene respective';
art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/ 2001, potrivit caruia 'Nu pot lua parte la deliberarea si la adoptarea hotararilor consilierul local care, fie personal, fie prin sot, sotie, afini sau rude pana la gradul al patrulea inclusiv, are un interes personal in problema supusa dezbaterilor consiliului local';
art. 75, lit. b) din Legea nr. 393/ 2004, potrivit caruia 'Alesii locali au un interes personal intr-o anumita problema, daca au posibilitatea sa anticipeze ca o decizie a autoritatii publice din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru (...) orice persoana fizica sau juridica cu care au o relatie de angajament, indiferent de natura acestuia';
art. 301, alin. (1) din Codul Penal al Romaniei, potrivit caruia 'Fapta functionarului public care, in exercitarea atributiilor de serviciu, a indeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-a obtinut, direct sau indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru sotul sau, pentru o ruda ori pentru un afin pana la gradul II inclusiv sau pentru o alta persoana cu care s-a aflat in raporturi comerciale ori de munca in ultimii 5 ani, sau din partea careia a beneficiat ori beneficiaza de foloase de orice natura, se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica'.
'Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat (...) incalcarea obligatiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza potrivit reglementarii aplicabile demnitatii, functiei sau activitatii respective (...)'.
'Persoana (...) fata de care s-a constatat existenta conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decazuta din dreptul de a mai exercita o functie sau o demnitate publica (...) pe o perioada de 3 ani de la data eliberarii, destituirii din functia ori demnitatea publica respectiva sau a incetarii de drept a mandatului. Daca persoana a ocupat o functie eligibila, nu mai poate ocupa aceeasi functie pe o perioada de 3 ani de la incetarea mandatului'.
Agentia Nationala de Integritate isi exercita atributiile cu respectarea principiilor legalitatii, confidentialitatii, impartialitatii, independentei operationale, celeritatii, bunei administrari, precum si al dreptului la aparare."