UPDATE ora 21:12: Gruia Stoica a fost retinut pentru 24 de ore si va fi prezentat joi Curtii de Apel Bucuresti cu propunerea de arestare preventiva pentru 29 de zile. De asemenea, avocatul Doru Bostina, caruia omul de afaceri i-ar fi dat 3 milioane de euro pentru a afla pretul cerut de CFR Marfa la o licitatie organizata de Complexul Energetic Oltenia, a primit interdictie de a parasi tara.
UPDATE: DNA anunta ca Gruia Stoica este urmarit penal pentru cumparare de influenta in acest dosar.
Potrivit ziarului Gandul, Gruia Stoica a fost adus la DNA cu catuse la maini si nu a facut nicio declaratie inaintea intrarii in sediul Directiei Nationale Anticoruptie.
- Cine este Gruia Stoica, cel care controleaza Grup Feroviar Roman
Gruia Stoica, omul care controleaza Grup Feroviar Roman si a incercat, anul trecut, fara succes, preluarea CFR Marfa, este un om de afaceri controversat, supranumit "regele vagoanelor", el fiind plasat in anul 2011 de revista Forbes in Top 10 "Cei mai bogati romani".
Intr-un interviu acordat ziarului Libertatea, Gruia Stoica spunea ca a intrat in afaceri in 1990, iar pana la 25 de ani avea deja stransi patru milioane de dolari. Potrivit informatiilor aparute in presa de-a lungul timpului, primii bani i-a castigat din afaceri cu fier vechi. Apoi s-a orientat catre transportul feroviar de marfa. Asa a luat fiinta, in 2000, Grup Feroviar Roman, companie care a ajuns sa fie cel mai important operator privat de marfuri din tara. In timp ce compania privata GFR crestea, compania de stat CFR Marfa pierdea. De altfel, Gruia Stoica s-a folosit foarte mult de operatorul de stat de la care a preluat atat active, cat si personal. Multe din vagoanele preluate de la CFR Marfa ar fi ajuns la fier vechi.
Omul de afaceri provine din comuna Toflea din judetul Galati, cu populatie majoritara roma, renumita pentru nenumaratele palate cu turnulete. Potrivit ziarului Adevarul, pana la Revolutie, bunicul si tatal sau au lucrat alaturi de alti 20 de mesteri pentru caile ferate romane. "Se importa mult. Inclusiv burghie mari, cu care se gaureau traversele de lemn de la sinele de cale ferata", a povestit antreprenorul in primul interviu acordat presei. Imediat dupa Revolutie, a infiintat firma Turnomet SA specializata in vanzarea de produse metalurgice. Cinci ani mai tarziu, a inceput sa livreze conducte petroliere Societatii Nationale a Petrolului SNP Petrom. SNP Petrom ii dadea in compensare produse petroliere. Astfel, a aparut necesitatea infiintarii unei companii de transport feroviar marfa, lucru pe care l-a si facut in 2000. Afacerile sale au inflorit, mai ales, in perioada fostul ministru al Transporturilor Miron Mitrea. Treptat si-a creat un imperiu prin grupul Grampet din care face parte si GFR.
Potrivit informatiilor din presa, Grup Feroviar Roman s-a folosit de activele CFR Marfa, companie care ar fi avut mult de suferit in urma unei asocieri cu societatea lui Stoica. Un reportaj difuzat in emisiunea "Romania te iubesc", de la Pro TV, se vorbeste de asocierea CFR Marfa-GFR pentru infiintarea Rolling Stock Company, o afacere controversata demarata in mandatul lui Ludovic Orban la Ministerul Transporturilor. Practic, CFR Marfa s-a asociat cu GFR pentru a crea o noua companie, iar 6400 de vagoane si aproape 100 de locomotive au fost declarate in plus pentru CFR Marfa au fost puse la dispozitia Rolling Stock. Participarea CFR Marfa a fost evaluata la 42 de milioane de euro, adica pretul de fier vechi al respectivelor trenuri, in timp ce GFR trebuia sa vina cu banii pt reparatii. Mare parte din acesti bani s-au intors la acelasi holding Grampet Grup din care face parte si GFR, adica reparatiile s-au facut tot la aceeasi companie, se arata in reportajul realizat de Pro TV. Desi, initial CFR marfa era majoritar, Grup Feroviar Roman i-a luat locul ajungand sa detina participatia majoritara. Practic, GFR si-a completat flota cu trenuri luate de la principalul sau competitor. Mai multe vagoane au ajuns la fier vechi. De aici si teama ca in cazul in care CFR Marfa ar ajunge pe mana lui Gruia Stoica, toate vogoanele companiei de stat ar fi taiate si vandute ca fier vechi. Acum GFR detine 30-35% din piata fata de CFR Marfa, 40-45%. Altfel spus, daca ar prelua CFR Marfa, Gruia Stoica ar ajunge sa controleze pana la 80% din piata. In aceasta privinta va fi nevoie si de avizul Consiliului Concurentei. In timpul mandatului lui Radu Berceanu, CFR Marfa a continuat sa piarda contracte in favoarea transportatorilor privati. De exemplu contractul de transport de la Conpet, societate la care Ministerul Economiei este actionar majoritar.
Actualul director general al GFR este Sorin Chinde care a fost sirector comercial la CFR Marfa. In 2005 a trecut la GFR. Un alt angajat al CFR Marfa care a plecat la grupul Grampet a fost Gratian Calin, fost director general al CFR Marfa.
Potrivit ZiuaNews.ro, ingineria demarata in perioada lui Ludovic Orban a fost finalizata in perioada ministrului liberal Ovidiu Silaghi." Printr-o inginerie administrativa, 1025 de vagoane detinute de CFR Marfa au trecut, prin intermediul unei alte firme - Rolling Stock Company Bucuresti, in custodia Grupului Feroviar Roman (GFR), detinut de catre afaceristul galatean Gruia Stoica. Astfel, pe data de 12.12.2012, directorul general al CFR Marfa, Constatin Zaharia, a convocat Adunarea Generala a Actionarilor (AGA) pentru "modificarea listei vagoanelor care se constituie aport in natura al CFR Marfa la capitalul SC Rolling Stock Company SA prin inlocuirea unui numar de 1025 de vagoane care nu au putut fi indrumate la uzinele reparatoare, cu vagoane de aceeasi valoare totala si caracteristici tehnice care permit manevrarea si expedierea lor la uzine reparatoare", scria ZiuaNews, citat de Cotidianul. Potrivit acestuia, Stoica este poreclit Mengele pentru viteza cu care decide taierea oricarui fel de uzina sau de vagon.
In timp, GFR a ajuns sa incheie contracte cu mari companii precum Compania Nationala a Huilei, Holcim, ArcelorMittal Galati, Petrom, Shell Gaz Romania, Rafo, Rompetrol, Lukoil.
In 2010, ziarul Adevarul relata despre "un scandal de proportii este pe cale sa izbucneasca in legatura cu modul cum compania Conpet SA (cu capital de stat) a acordat un contract de transport de petrol pe calea ferata in valoarea de 200 de milioane de lei noi (circa 50 de milioane de euro)". In acelasi ziar se arata ca exista suspiciuni cu privire la derularea licitatiei in urma careia a fost atribuit contractul companiei conduse de Gruia Stoica si fratele sau Vasile Didila. "Este cunoscut ca debutul in afaceri al lui Didila si Gruia l-a reprezentat comertul de fier vechi. Dezafectarea uzinelor din Tecuci, Marasesti, Adjud si Barlad le-a asigurat marfa necesara. Iar adevarate cohorte de rromi au batut in lung si-n lat, ca achizitori ai grupului, judetele Galati, Vaslui, Vrancea si Bacau", se arata in acelasi articol. Potrivit acestuia, licitatia de la Conpet a fost controversata mai ales din cauza faptului ca "statul a fost tras in piept chiar de catre stat". Oferta depusa de CFR Marfa a fost respinsa de Conpet si atribuita GFR. Aceasta in conditiile in care oferta GFR era la pachet cu CFR Marfa, care singura n-a izbandit.
Intr-un alt articol aparut in 2010 in Jurnalul National se arata ca Stoica a achizitionat societatea Turist Semenic SA pe care apoi ar fi devalizat-o.
Gruia Stoica ar fi fost casatorit cu Valeria Diana Schelean, deputat PDL, unul dintre membrii Comisiei parlamentare de reviziuire a Constitutiei. Parintii Dianei Schelean sunt asociati cu Zoltan Teszari intr-o societate numita RCS Management.
- Despre Grup Feroviar Roman
GFR si-a inceput activitatea ca operator de manevra in 2001, iar in 2002 a debutat pe piata de transport feroviar efectuand servicii pentru Petrom (in prezent membra a grupului OMV). Ulterior si-a extins cota de piata furnizand servicii de transport petrolier si pentru Conpet si RAFO. In luna august 2010 GFR a devenit cel mai important furnizor de servicii feroviare pentru S.C. Petrotel LUKOIL S.A, iar in luna decembrie a aceluiasi an a devenit cel mai important furnizor de servicii de manevra si transport pe cale ferata pentru Grupul ROMPETROL N.V, mai arata datele de pe site-ul propriu.
- Esecul privatizarii CFR Marfa
Privatizarea CFR Marfa a esuat in octombrie anul trecut, omul de afaceri Gruia Stoica, cel care controleaza Grup Feroviar Roman (GFR), castigatorul licitatiei, anuntand la finalul discutiilor de la Ministerul Transporturilor ca "vanzatorul nu si-a indeplinit clauzele suspensive" din contract. Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, a anuntat, la randul sau, desfiintarea contractului de vanzare-cumparare de actiuni, fara preciza clar motivul acestui esec.
Comisia de privatizare a comunicat la acea vreme Grup Feroviar Roman ca privatizarea nu poate fi incheiata pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra tranzactiei, anunta GFR.
Bine, PA!
Si acum sa plagiez pe cineva care a citat din Seinfeld si m-a amuzat, "Gruia, have a nice life...sentence!!"
Foarte interesant ar fi.
Dar, asa .. de curiozitate, de ce ar vrea Basescu sa-i faca rau lu' nea caisa asta? Ce-a facut asa "important" de l-a deranjat in asa hal pe Basescu? Care-i "realizarea" asta mare? Sau, mai pe intelesul tau, care este motivul lui Basescu?
http://youtu.be/En9rx7M3TNs
Si cand mai ai si exemplul recent de la croati, trebuie sa fii prost rau sa dai intr-una cu Basescu. Tie si cand ti se infunda chiuveta, tot vina lui Basescu e. Ai grija, vezi ca ti-a pus microfoane la dus. STS, jos Opris etc etc.. Traiasca Poanta si ai lui hoti! Jos mafia portocalie, sus mafia rosie ca e de-a noastra!!!
Evident nu sunt dovezi că nu i-ai prins în fapt însă văzând prosperitatea vezi şi traseul banilor (e inversul lui follow the money).
Era careva -inafara de postacii uslamisti- care nu stia ca Stoica e pungas?
Presedintele a PREVENIT (cunosti expresia sau ti-a interzis-o seful?) ca Stoica NU ARE BANI si ca nu are credibilitate la banci. Nu era adevarat?
Spaga de 3 mil. nu e adevarata?
Te ingrozesti.
Si imi mai amintesc si de un tren deraiat prin Focsani, pe la inceputurile anilor 2000 (poate 2002 - 2004?), plin de "produse petroliere" - trenul era CLANDESTIN!!
Si imi mai amintesc si cum, in iarna aia grea 2012, niste trenuri de calatori au zacut prin camp pe aiurea, vreo 3 zile, cu oamenii inghetati in ele, din cauza ca se daduse "pe fir rosu" prioritate unui tren de-al ciumetelui, cu "marfa" (ca "marfa" prevela asupra oamenilor!!!) - iar din cauza trenului aluia s-a blocat linia Bucuresti - Galati, pe undeva...!!
Pai, sper sa-l bage la zdup, fie si numai pentru distrugerea Complexului Semenic (de sus, de pe munte) - si a hotelului Semenic din Resita!!
Chiar pentru asta'm venit ca sa'ti spun,
Ca'n Parlament ca si'n Guvern, iubito,
Incet, dar sigur, cadavrele, se'descompun
Am parafrazat, dintr'un nume uitat,
Si n'am pus ghilimele,
Si nici un brat de surcele.
Aceste'au fost doar vorbele mele,
Comisia de Etica, cu ele.
Si daca iti vrea, a ma crede,
Ca'i miros putred in ele,
Poftiti, va rog, si'ti miroase,
Guvernul, cu tot a Poporului Case'.